רובע צ'יינה טאון בלונדון כמעט בכל עיר גדולה בעולם מצויות שכונות, שבהן מתגוררות קבוצות גדולות של מהגרים ממוצא מסוים, למשל: "קוריאה טאון" בלוס אנג'לס או "בנגלדשי טאון" בלונדון. לשכונות אלו מאפיינים תרבותיים, חברתיים ומרחביים דומים לאלה של שכונות בארצות המוצא של המהגרים. למשל: חנויות המוכרות מוצרים מארץ המוצא, מסעדות המגישות מאכלים האופייניים לטעמם של המהגרים, בתי תפילה ייחודיים, ריהוט רחוב כמו שערים ופנסים המותאמים לסגנון התרבותי של המהגרים, וכן שלטים רבים בשפת האם של המהגרים


עמוד:184

. 3 השפעת ההגירה על התרבות ואורח החיים : לתנועות ההגירה יש השפעה רבה על התרבות של המהגרים עצמם ועל התרבות במקומות היעד . בני-אדם המהגרים ממקום למקום בעולם נושאים איתם למקומות היעד לא רק את מטענם הפיזי - חפצים , רכוש וממון - אלא גם מטען תרבותי-חברתי : דתם , ההרגלים והמנהגים שלהם , שפת הדיבור והכתב , סגנונות לבוש ובנייה , מרכיבי אמנות שונים , אמצעים טכנולוגיים ועוד . במדינת היעד נוצר מפגש רב-השפעה בין תרבותם של המהגרים לבין התרבות של האוכלוסייה המקומית . בתהליך ארוך ומורכב המהגרים מסגלים לעצמם חלק ממנהגי מקום היעד , והתושבים הוותיקים לומדים מן המהגרים ומאמצים לעצמם חלק ממנהגיהם . מידת ההשפעה של כל אחד מהצדדים שונה מהגירה להגירה , ולעתים ההשפעה ההדדית מביאה ליצירתן של חברה רב-תרבותית מגוונת ועשירה . במדינת ישראל , לדוגמה , התרבות ואורחות החיים מושפעים ממדינות המוצא השונות של המהגרים לישראל . בעקבות ממדי ההגירה העצומים בעשורים האחרונים , רבות מערי המערב והמזרח הופכות לערים בעלות אופי בין-לאומי דומה . אלה הן ערים בעלות זהות אתנית מגוונת ובעלות קבוצות אוכלוסייה ממגוון מקומות בעולם . באמסטרדם שבהולנד , לדוגמה , המהגרים הם יותר מ 47 % - מהאוכלוסייה , ויותר ממחצית התלמידים בבתי הספר היסודיים הם ילדי מהגרים . עם זאת , חשוב לציין כי המהגרים המשתקעים בערים הגדולות נוטים להתבדל מבחינה חברתית ומרחבית ובוחרים להתגורר בשכנ . ת לאוכלוסייה התואמת את תרבותם וערכיהם . לעתים , ההבדלים בין תרבות המהגרים לבין התרבות המקומית יוצרים מתחים וחיכוכים בין קבוצות באוכלוסייה . באירופה , לדוגמה , שם מספר המהגרים המוסלמים גבוה , מתעוררים חיכוכים על רקע תרבותי בין הערכים הליברליים והחילוניים של המדינות הקולטות הגירה לבין הערכים השמרניים של תרבות האסלאם ( ראו גם עמוד . ( 103 ? משימות לסיכום . 1 הסבירו 5 מושגים מתוך הרשימה הבאה : קולוניה , מאזן הגירה , פליטים , מהגרי עבודה , מדיניות הגירה , בריחת מוחות . . 2 כתבו 2 גורמי דחיפה ו2- גורמי משיכה , שהשפיעו על המהגרים אל "העולם החדש . 3 . " השלטון הקולוניאלי , אף שהסתיים לפני שנים רבות , הותיר במרחב חותם ניכר לעין גם כיום . הביאו 4 דוגמאות מתחומים שונים להשפעות אלה ( למשל : מבנים , שפה , תכנון עירוני , תחבורה ועוד . ( מומלץ להיכנס ל ולהיעזר במצגת : “ השפעות של הגירה בתקופה הקולוניאלית . 4 . “ מדינות רבות השייכות כיום לקבוצת המדינות הפחות-מפותחות מאשימות את המדינות המפותחות במצבן הנוכחי וקושרות זאת לתקופה הקולוניאליסטית . האם יש הצדקה לטענתן ? נמקו . . 5 מהו כיוון ההגירה הבין-לאומית המרכזי כיום ? הסבירו את כיוון ההגירה הזה ( השתמשו במונחים "גורמי דחיפה" ו"גורמי משיכה . 6 . ( " תנו 2 דוגמאות לאירועים פוליטיים בעולם שהגבירו את ההגירה הבין-לאומית . . 7 הסבירו והדגימו את השפעת ההגירה על הכלכלה במדינות המוצא ובמדינות היעד של המהגרים . . 8 האם אמצעי תקשורת משוכללים עוזרים לשמור על בידולו של המהגר בארץ היעד או להפך - עוזרים לשילובו בחברה . נמקו דעתכם . . 9 מנו לפחות 4 שיקולים שונים המשפיעים על קביעת מדיניות ההגירה של המדינות . ? תנועות ההגירה מביאות לחברה רב-תרבותית או לאוניברסליות והאחדה תרבותית ? הסבירו . שולחן עמוס במטעמים האופיינים לחגיגות המימונה רובע צ'יינה טאון בלונדון כמעט בכל עיר גדולה בעולם מצויות שכונות , שבהן מתגוררות קבוצות גדולות של מהגרים ממוצא מסוים , למשל : "קוריאה טאון" בלוס אנג'לס או "בנגלדשי טאון" בלונדון . לשכונות אלו מאפיינים תרבותיים , חברתיים ומרחביים דומים לאלה של שכונות בארצות המוצא של המהגרים . למשל : חנויות המוכרות מוצרים מארץ המוצא , מסעדות המגישות מאכלים האופייניים לטעמם של המהגרים , בתי תפילה ייחודיים , ריהוט רחוב כמו שערים ופנסים המותאמים לסגנון התרבותי של המהגרים , וכן שלטים רבים בשפת האם של המהגרים

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר