עמוד:184

. 3 השפעת ההגירה על התרבות ואורח החיים : לתנועות ההגירה יש השפעה רבה על התרבות של המהגרים עצמם ועל התרבות במקומות היעד . בני-אדם המהגרים ממקום למקום בעולם נושאים איתם למקומות היעד לא רק את מטענם הפיזי - חפצים , רכוש וממון - אלא גם מטען תרבותי-חברתי : דתם , ההרגלים והמנהגים שלהם , שפת הדיבור והכתב , סגנונות לבוש ובנייה , מרכיבי אמנות שונים , אמצעים טכנולוגיים ועוד . במדינת היעד נוצר מפגש רב-השפעה בין תרבותם של המהגרים לבין התרבות של האוכלוסייה המקומית . בתהליך ארוך ומורכב המהגרים מסגלים לעצמם חלק ממנהגי מקום היעד , והתושבים הוותיקים לומדים מן המהגרים ומאמצים לעצמם חלק ממנהגיהם . מידת ההשפעה של כל אחד מהצדדים שונה מהגירה להגירה , ולעתים ההשפעה ההדדית מביאה ליצירתן של חברה רב-תרבותית מגוונת ועשירה . במדינת ישראל , לדוגמה , התרבות ואורחות החיים מושפעים ממדינות המוצא השונות של המהגרים לישראל . בעקבות ממדי ההגירה העצומים בעשורים האחרונים , רבות מערי המערב והמזרח הופכות לערים בעלות אופי בין-לאומי דומה . אלה הן ערים בעלות זהות אתנית מגוונת ובעלות קבוצות אוכלוסייה ממגוון מקומות בעולם . באמסטרדם שבהולנד , לדוגמה , המהגרים הם יותר מ 47 % - מהאוכלוסייה , ויותר ממחצית התלמידים בבתי הספר היסודיים הם ילדי מהגרים . עם זאת , חשוב לציין כי המהגרים המשתקעים בערים הגדולות נוטים להתבדל מבחינה חברתית ומרחבית ובוחרים להתגורר בשכנ . ת לאוכלוסייה התואמת את תרבותם וערכיהם . לעתים , ההבדלים בין תרבות המהגרים לבין התרבות המקומית יוצרים מתחים וחיכוכים בין קבוצות באוכלוסייה . באירופה , לדוגמה , שם מספר המהגרים המוסלמים גבוה , מתעוררים חיכוכים על רקע תרבותי בין הערכים הליברליים והחילוניים של המדינות הקולטות הגירה לבין הערכים השמרניים של תרבות האסלאם ( ראו גם עמוד . ( 103 ? משימות לסיכום . 1 הסבירו 5 מושגים מתוך הרשימה הבאה : קולוניה , מאזן הגירה , פליטים , מהגרי עבודה , מדיניות הגירה , בריחת מוחות . . 2 כתבו 2 גורמי דחיפה ו2- גורמי משיכה , שהשפיעו על המהגרים אל "העולם החדש . 3 . " השלטון הקולוניאלי , אף שהסתיים לפני שנים רבות , הותיר במרחב חותם ניכר לעין גם כיום . הביאו 4 דוגמאות מתחומים שונים להשפעות אלה ( למשל : מבנים , שפה , תכנון עירוני , תחבורה ועוד . ( מומלץ להיכנס ל ולהיעזר במצגת : “ השפעות של הגירה בתקופה הקולוניאלית . 4 . “ מדינות רבות השייכות כיום לקבוצת המדינות הפחות-מפותחות מאשימות את המדינות המפותחות במצבן הנוכחי וקושרות זאת לתקופה הקולוניאליסטית . האם יש הצדקה לטענתן ? נמקו . . 5 מהו כיוון ההגירה הבין-לאומית המרכזי כיום ? הסבירו את כיוון ההגירה הזה ( השתמשו במונחים "גורמי דחיפה" ו"גורמי משיכה . 6 . ( " תנו 2 דוגמאות לאירועים פוליטיים בעולם שהגבירו את ההגירה הבין-לאומית . . 7 הסבירו והדגימו את השפעת ההגירה על הכלכלה במדינות המוצא ובמדינות היעד של המהגרים . . 8 האם אמצעי תקשורת משוכללים עוזרים לשמור על בידולו של המהגר בארץ היעד או להפך - עוזרים לשילובו בחברה . נמקו דעתכם . . 9 מנו לפחות 4 שיקולים שונים המשפיעים על קביעת מדיניות ההגירה של המדינות . ? תנועות ההגירה מביאות לחברה רב-תרבותית או לאוניברסליות והאחדה תרבותית ? הסבירו . שולחן עמוס במטעמים האופיינים לחגיגות המימונה רובע צ'יינה טאון בלונדון כמעט בכל עיר גדולה בעולם מצויות שכונות , שבהן מתגוררות קבוצות גדולות של מהגרים ממוצא מסוים , למשל : "קוריאה טאון" בלוס אנג'לס או "בנגלדשי טאון" בלונדון . לשכונות אלו מאפיינים תרבותיים , חברתיים ומרחביים דומים לאלה של שכונות בארצות המוצא של המהגרים . למשל : חנויות המוכרות מוצרים מארץ המוצא , מסעדות המגישות מאכלים האופייניים לטעמם של המהגרים , בתי תפילה ייחודיים , ריהוט רחוב כמו שערים ופנסים המותאמים לסגנון התרבותי של המהגרים , וכן שלטים רבים בשפת האם של המהגרים

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר