עמוד:89

נוכחות השפה במרחב הציבורי לשפה יש נוכח . ת במרחב הציבורי , בין אם נוכחות חז . . תית - . בשלטי חוצות , בשמות רחובות ועסקים , במודעות ועוד ; ובין אם נוכחות קולית - בדיבור ברחוב ובאמצעי התקשורת השונים : ברדיו , בטלוויזיה וכדומה . השפה היא מרכיב עיקרי בזהות התרבותית * של כל חברה , ובאמצעותה מועברת המורשת התרבותית מדור לדור . הנוכחות של השפה במרחב " מספרת" על מאפייני הקבוצה , למשל : מהי הקבוצה הלאומית הדומיננטית ( ראו סעיף קודם ;( עד כמה חדרו תהליכי הגלובליזציה , ובעיקר האמריקניזציה , למרחב הקבוצתי ; עד כמה תנועת ההגירה לאזור מסוים היא גדולה או קטנה ; מהן האמונות החשובות לקבוצה ועד כמה חבריה דוגלים בערכים מסוימים , למשל שוויון הזדמנויות לנשים ולגברים . באמצעות השפה אפשר ללמוד לעתים על הגיל של חברי קבוצה במרחב מסוים . למשל , השפה במרחב הווירטואלי ( כמו שפת המסרונים ) מאפיינת את קבוצת הצעירים והיא לעתים אינה מובנת לקבוצת הקשישים . השפה מלמדת גם על רי . ? . ד חברתי * בין קבוצות במרחב . ריבוד חברתי מבטא מבנה היררכי של קבוצות בתוך החברה ומשקף חוסר שוויון בין מגזרים באוכלוסייה . חברי מעמדות גבוהים מדברים בדרך כלל במשלב שפתי עשיר ותקני יותר מאשר בני מעמדות נמוכים . כמו כן , דיאלקטים שונים של אותה שפה הם לעיתים ביטוי להתפשטות של חברי הקבוצה באזורים גאוגרפים שונים המנותקים זה מזה . בשל הניתוק התפתחו בקרב כל קבוצה צורות הגייה מיוחדות ונוצרו מילים חדשות , שאינן שגורות בפי קבוצות אחרות הדוברות אותה שפה . כך למשל , המילה " ילד" בלשון הבדווים בצפון הארץ היא " ע . ' גי " . ובפי הבדווים בדרום הארץ " עי . יל , " . ואילו בפי מרבית דוברי הערבית בארץ מקובלת המילה "וול . . ד . " זהות תרבותית - כלל האיפיונים התרבותיים היוצרים אצל האדם תחושת השתייכות לקבוצה מסוימת . אפיונים וסימני היכר כמו : שפה , היסטוריה , דת , סיפורי עם , מוזיקה , ערכים ואמונות . זהות תרבותית היא נרכשת , משתנה ודינאמית , בהתאם לתנאי החיים , המקום ותהליכים שונים שעוברים על הקבוצה והתרבות . ר . י . ? ד חברתי - מיקומם של יחידים ושל קבוצות בשלבים השונים של הסולם ההיררכי החברתי . הריבוד החברתי נקבע על-פי אמות מידה שונות , ובהן : מעמד חברתי , מצב כלכלי , השכלה והשתייכות לקבוצה אתנית . ? . 1 ערכו תצפית : הקשיבו לשפה והביטו בשלטים , בתמרורים ובמודעות במרחב הציבורי ( פארק או מרכז מסחרי . ( כתבו שתי מסקנות על הקבוצה שנמצאת במרחב שצפיתם בו . . 2 האם אתם מכירים מילים או ביטויים האופייניים לאזור גאוגרפי מסוים בארץ ? פרטו . רובע סיני בטורונטו שבקנדה ברבעים הסיניים בערים שונות בעולם נראים שלטים רבים בשפה הסינית , וזו גם השפה הראשית הנשמעת ברחוב . מאפיינים אלו מעניקים למקום את צביונו המיוחד שלט בשכונה חרדית בירושלים תוכן השלט במרחב הציבורי מבטא עקרונות חשובים לקהילה המקומית קטע מרחוב אלנבי שבתל אביב השימוש הניכר בשפה האנגלית הוא ביטוי לתהליכי הגלובליזציה המביאים להתפשטותה של השפה האנגלית ברחבי העולם ( עוד על תהליך זה , ראו בעמוד ) 92

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר