עמוד:56

בעשור האחרון החברות הרב-לאומיות גילו שיש יתרון כלכלי בהעברת פעילות מסוימות , ובעיקר שירותים כמו שירותי שיווק באמצאות הטלפון ( טלמרקטינג , ( שירות לקוחות , פיתוח מוצרי תוכנה ועוד - לחברות חיצוניות זולות ואיכותיות המתמחות בביצוען . שיטת ניהול זו מכונה מיקור חוץ . * לשם כך החברות הרב-לאומיות נעזרות בחברות מיקור חוץ ענקיות , שהוקמו לרוב במדינות הפחות-מפותחות . מאחר שמיקור חוץ נועד להוזיל את העלויות של החברות , הוא " נודד" למקומות שבהם כוח העבודה איכותי וזול יותר . כך , למשל , אחרי שמחירי העבודה בהודו החלו לעלות , מיקור החוץ עבר לסין . תעשיית מיקור החוץ בהודו הודו היא אחת ממדינות העולם הפחות-מפותחות , שפתחה את שעריה לתאגידים רב-לאומיים . היום הודו מציעה להם תשתיות תקשורת מפותחות , כוח אדם זול יחסית , עלויות שכירות של מבנים לתעשייה ושירותי משרד זולים יותר מאשר ברוב מדינות המערב ועוד . יתרון חשוב של כוח האדם בהודו הוא השליטה בשפה האנגלית , הנפוצה בה עוד מימי הקולוניאליזם הבריטי . בזכות היתרונות האלו הפכה הודו למרכז חשוב של אספקת שירותי מיקור חוץ לחברות ענקיות בין-לאומיות כמו ג'נרל אלקטריק , , HP מיקרוסופט ועוד . חברות מיקור חוץ ענקיות בהודו , כמו חברת סטיאם ( Satyam ) וחברת וויפרו , ( Wipro ) מספקות לחברות רב-לאומיות שירותי טלמרקטינג , שירות לקוחות , פיתוח מוצרי תוכנה , שירותי בדיקת תוכנה ועוד . נציגי השירות והמתכנתים עוברים הכשרה ארוכה במוקדי שירות הלקוחות ובמרכזי הפיתוח בהודו על מנת ללמוד את התרבות העסקית , את המבטא הנכון ואת השפה העסקית המתאימה לסוג השירות שהם נותנים . תעשיית מיקור החוץ בהודו מתפתחת בקצב מהיר . בשנת 2006 הועסקו בה 370 אלף איש והמחזור הכספי שלה היה 5 . 2 מיליארד דולרים בשנה . התפתחות זו הביאה להקמתם של מרכזים להשכלה מקצועית ומרכזי תעסוקה , אשר תרמו לקידום אוכלוסיות חלשות בהודו . עם זאת , שירותי מיקור החוץ בהודו מעוררים גם בעיות רבות , מקצתן נובעות מהבדלי תרבות בין נציגי השירות לבין הלקוחות , ומקצתן מהבדלי השעות בין המדינות המקשים על מתן השירות . בשנים האחרונות החלו מחירי העבודה בהודו לעלות והחברות החלו לחפש יעד אחר , זול יותר , להעביר אליו את פעילות מיקור החוץ שלהן . " העולם הוא שטוח " כ- 245 אלף הודים עונים כיום לטלפונים שמגיעים מכל רחבי העולם , או מחייגים לכל פינה בעולם כדי למכור לאנשים כרטיסי אשראי או כרטיסי חיוג משתלמים , או כדי להתריע על חשבונות שלא שולמו . בארצות הברית , משרות כגון אלה אינן יוקרתיות , והעובדים מרוויחים שכר מינימום . בהודו , לעומת זאת , משרות שכאלה יוקרתיות מאוד ושכרם של העובדים נחשב גבוה . במרכז השירות , 24 / 7 וגם במרכזים אחרים שבהם ביקרתי , שררה מעין גאוות יחידה . כל העובדים הצעירים נראו להוטים לספר לי על כמה מהשיחות המוזרות שניהלו עם לקוחות אמריקנים , אנשים שחייגו מספר חינם לעזרה וציפו לדבר עם מישהו שגר מעבר לפינה , ולא בצד השני של העולם " . ( מתוך : העולם הוא שטוח , תומס פרידמן , , 2005 עמוד ( 29 מיקור חוץ - שיטת ניהול של ארגון או חברה , ולפיה עובדי הארגון עוסקים רק בפעילויות הליבה שלו , והפעילויות האחרות מועברות לעובדים או לחברות חיצוניים . שיטה זו מאפשרת לארגון להשקיע את מרב המשאבים בתחום התמחותו , וכך לחסוך זמן ועלויות . ? . 1 א . הסבירו כיצד החברות הרב-לאומיות תורמות לצמיחת הכלכלה במדינות ברחבי העולם . ב . הסבירו כיצד החברות הרב-לאומיות מקשות על פיתוח הכלכלה במדינות רבות . . 2 כיצד מיקור חוץ מוזיל עלויות ? מרכז שירות לקוחות בהודו

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר