עמוד:53

השפעת הגלובליזציה על הכלכלה א . הסחר הבין-לאומי מתרחב כאמור , תהליכי הגלובליזציה הביאו להגדלת היקף הסחר הבין-לאומי בסחורות ובשירותים . יבוא של מוצרים ( בעיקר מאז שנות ה80- של המאה ה ( 20- חל בעקבות ירידה במכסים על מוצרי היבוא שהיו נהוגים במדינות שונות , ובעקבות הסכמי סחר מקומיים ובין-לאומיים , שאפשרו סחר חופשי בין מדינות . כך נוצרו אזורי סחר חופשי * נרחבים , והגדולים שבהם : השוק האירופי המשותף ( שלימים היווה את הבסיס ל"איחוד האירופי ( " ונפט"א . * הסחר הבין-לאומי מבוסס על היתרון היחסי * שיש לכל מדינה , על יתרון הגודל * ורצונם של הצרכנים בגיוון ובחירה . התפתחויות בתיאוריה של הסחר העולמי על פי התיאוריה הכלכלית הקלאסית , שהייתה מקובלת עד שנות ה70- של המאה ה , 20- היתרון היחסי שיש לכל מדינה הוא הבסיס לסחר העולמי . היתרון היחסי מבוסס על ההבדלים בין המדינות במשאבים הטבעיים וברמה הטכנולוגית , והוא גורם לכך שלכל מדינה כדאי להתמחות ולייצר מוצרים מסוימים ביעילות גבוהה יותר ובעלות נמוכה יותר מאשר מדינות אחרות . על פי עיקרון זה , כל מדינה תשפר את מצבה , אם תמכור מוצרים שבהם יש לה יתרון יחסי , ואם תרכוש ממדינות אחרות מוצרים שבהם יש למדינות אלה יתרון יחסי . לדוגמה , ארצות הברית מתמחה בייצור מוצרי היי-טק וביו-טק וחוף השנהב מתמחה בייצור קקאו ושנהב . כל עוד כל אחת מהן מתמחה בתחום שבו יש לה יתרון יחסי , כדאי לה לסחור עם רעותה . עיקרון זה עומד ביסוד הסחר בין מדינות שונות בתנאי תחרות חופשית . אולם כאשר בוחנים את הסחר העולמי בימינו , מתברר כי המציאות מורכבת יותר , ורוב הסחר העולמי מתקיים דווקא בין מדינות הסוחרות זו עם זו במוצרים דומים . למשל - צרפת וגרמניה מוכרות זו לזו מוצרים כמו מטוסים , מכונות , כלי חיתוך ועוד ; יפן מייצאת לארה"ב כלי רכב מסוימים ומייבאת ממנה כלי רכב אחרים . תיאוריית הסחר החדשה , שפיתחו כלכלנים שונים מאז שנות ה70- ( וביניהם פול קרוגמן , שזכה בפרס נובל לכלכלה לשנת , ( 2008 מנסה להסביר מציאות מורכבת זו באמצעות : יתרון לגודל , תחרות בתנאי שוק שאינו חופשי לגמרי ( כיוון שיש בו מעורבות ממשלתית , מונופולים וכדומה ) ורצונם של הצרכנים בגיוון ובחירה . ישנם מוצרים שיפותחו במספר מצומצם של מדינות , שבהן יש לחברות מסוימות יתרון לגודל . היתרון לגודל מאפשר לחברה להיות יעילה יותר ולכן רווחית יותר . ככל שהיא מוסיפה לגדול , היא מחזקת את מעמדה בשוק ומצמצמת את האפשרויות של מתחרותיה . כך נוצר שוק שיש בו מעט חברות גדולות מאוד , שכל אחת מהן מתמחה במוצר מסוים , ועל אף התחרות המוגבלת היא יכולה להוזיל את מחיר המוצר . הסחר בין מדינות , שבהן פועלות חברות גדולות המייצרות מוצרים דומים , מגדיל את המגוון שעומד לפני הצרכנים ומרחיב את אפשרויות הבחירה שלהם . כך , בעקבות סחר במכוניות בין צרפת לאיטליה , הצרכנים באיטליה יכולים לבחור לא רק בין פיאט לאלפא רומיאו אלא גם בין רנו לסיטרואן . קרוגמן הציג נוסחאות המכמתות את הערך הכלכלי של אפשרות הבחירה , ואף הראה שזוהי הסיבה לכך שמדינות מייבאות מוצרים ממדינות אחרות , גם כאשר מוצרים אלה יקרים ממוצרים דומים המיוצרים במדינה המייבאת . אזור סחר חופשי - אזור בעולם ששתיים או יותר מדינות הסכימו כי יתנהל בו סחר חופשי ללא מגבלות או מחסומים כמו מכס או מכסות יבוא . נפט"א ) Free Trade Agreement NAFTA ) North-American - ארגון שהוקם כדי לקיים סחר חופשי בין מדינות אמריקה הצפונית : קנדה , ארצות הברית ומקסיקו . ההסכם בין המדינות נחתם בשנת . 1994 יתרון יחסי - היכולת של עסק , חברה או מדינה לייצר סחורות או שירותים בעלות זולה יותר מאשר אחרים בגלל יתרון והתמחות בתחום אחד או בתחומים אחדים . יתרון לגודל - מצב שבו ככל שאזור , יישוב או חברה כלכלית גדולים יותר , כך קטנות עלויות הייצור ועולה הרווחיות שלהם . עם זאת - מעבר לגודל אופטימלי , היתרון לגודל קטן . חקלאי משלם לעורך עיתון בתוצרת חקלאית תמורת מינוי שנתי לעיתון ( איור של ) 1874 , F . S . Church

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר