עמוד:50

כיום , האמצעים המגוונים להסעת המונים ולהעברת מטענים כוללים רשתות תחבורה ובהן מארג של אמצעי תחבורה יבשתיים , אוויריים וימיים . במערכות התחבורה החדישות , התשתיות משולבות אלה באלה באמצעות מסופים , * שבהם מתבצע ינוע . נמל תעופה ותחנת רכבת הם דוגמאות למסופים - אלה הם מקומות הומים , שעוברים בהם אנשים ומטענים מאמצעי תחבורה אחד לאחר . לרשתות התחבורה יש בדרך כלל תחנה מרכזית המנקזת אליה את רוב פעילות התחבורתית . כך למשל , חברות תעופה שמפעילות קווי טיסות ברחבי העולם משתמשות במרכזי תעופה ( HUB ) המנקזים אליהם את הטיסות של החברות , ובו הנוסעים מחליפים מטוס . אף על פי ששיטה זו מאריכה לעתים את מרחק הטיסה ( עבור הנוסעים , ( חברות התעופה מצליחות בדרך זו לייעל את השירות , להציע טיסות בתדירות גבוהה , להוזיל את מחירי הטיסות ולמלא את המטוסים . קשיים הנובעים מהתפתחות מערכת התחבורה בצד היתרונות הרבים שיש להתפתחות המהירה של אמצעי התחבורה ונתיבי התחבורה , היא מעוררת גם קשיים רבים ; נציין את המרכזיים שבהם : זיהום האוויר , המים והקרקע , המתלווה להפעלתם של אמצעי התחבורה ולגידול במספר המשתמשים בהם . העלות הגבוהה של הקמת תשתיות לצרכי תחבורה . קושי זה יוצר פערים גדולים בין המדינות המפותחות , שיש להן המשאבים הדרושים לפיתוח התחבורה , לבין המדינות הפחות-מפותחות , שמצב מערכת התחבורה שלהן גרוע ואין להן די משאבים לשפרו . פקקי התנועה הנוצרים בעיקר בערים הגדולות בשעות העומס . פקקי התנועה מקשים מאוד על חיי התושבים בערים ומאריכים את זמן הנסיעה ממקום למקום . הפתרונות השונים ( כמו שימוש באופניים , סגירת מרכז העיר לתחבורה פרטית , הקמת חניונים מחוץ למרכז העיר , ( שנמצאו לעומסי התנועה , עדיין אין בהם די , והקשיים הגדולים ביותר קיימים במדינות העניות . מסוף - מקום מעבר מאמצעי תחבורה אחד לאחר . למשל , תחנת אוטובוסים ונמל תעופה . ? . 1 מדוע , לדעתכם , חברות התעופה מפעילות מרכזי תעופה ? האם השיטה יעילה גם עבור הנוסעים ? הסבירו . . 2 בעולם הגלובלי יש פערים כלכליים וחברתיים בין קבוצות אוכלוסייה שונות ובין מקומות שונים בעולם . יש הטוענים כי התפתחות אמצעי התחבורה והתקשורת תורמת להגדלת פערים אלה , ואחרים טוענים כי התפתחותם דווקא מביאה להקטנת הפערים . הביאו שני טיעונים לכל אחד מהצדדים - הביעו את דעתכם ונמקו אותה . רכיבה על אופניים בסין האופניים היו אמצעי התחבורה השולט בסין במהלך המאה ה20- ושימשו קרוב ל- 90 % מהסינים בנסיעה לעבודה . היום , בחלק ניכר מערי סין , פחות ופחות סינים רוכבים לעבודה על אופניים והיקף השימוש בהם ירד לכ 20 % -10 % - מהנסיעות

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר