עמוד:47

עוד על מערכות התחבורה במהלך ההיסטוריה התפתחו והשתנו כלי התחבורה . המצאת הגלגל בישרה את ראשיתו של עידן כלי התחבורה . בהמשך שימשו ספינות המפרש לחציית ימים ולקשר בין תרבויות , וכיום נפוצים כלי תחבורה ממונעים המופעלים הן על ידי שריפת דלקים ( דלק , פחם , עץ ) והן על ידי חשמל ואמצעים סולריים . לכל כלי תחבורה חדש נדרשה תשתית מתאימה , וכך , השינויים במערכת התחבורה שינו גם את הנוף במרחב . לדוגמה : עם המצאת הרכבת הונחו מסילות ברזל ונבנו תחנות רכבת , ובעקבות המצאת המכוניות נסללו כבישים , מחלפים , רמזורים והוכשרו מקומות חנייה . המטוסים המהירים והחדשים הביאו לפיתוחם של שדות תעופה עצומים וחדישים ועוד . פיתוח של מערכת התחבורה הוא תנאי חשוב לפיתוחו של כל אזור . לא במקרה נוהגים להמשיל את מערכת התחבורה במדינה למערכת הדם של הגוף : כשם שמערכת הדם מקשרת בין חלקי הגוף השונים ומעבירה אליהם חמצן , כך מערכת התחבורה מקשרת בין חלקי המדינה - האזור , העיר , השכונה - ומעבירה ביניהם אנשים וסחורות . הצרכים הבסיסיים ביותר של האדם בסביבתו דורשים מערכת תחבורה : להגיע למקום העבודה , לאזורי קניות , לבית הספר , למרפאה או לבית החולים , למקומות בילוי ונופש , ועוד . במדינות רבות , תשתיות התחבורה משמשות מנוף לפיתוח אזורי השוליים במדינה . לדוגמה , הקמת רכבת מהירה בקו מדריד-סביליה שבספרד היתה חלק מפרויקט לאומי , שמטרתו לפתח את אזור אנדלוסיה שבדרום המדינה ; וכביש מס' 6 בארץ תורם לפיתוחם של הנגב והגליל . בהקשר הגלובלי , פיתוחה של מערכת התחבורה , באוויר , בים וביבשה , הגדיל את טווח הפעילות הכלכלית , ובמיוחד את היקף הסחר הבין-לאומי ואת היקף התיירות ברחבי העולם . הסעת אנשים ומטענים לכל אחד מאמצעי התחבורה השונים המשמשים לשינוע * מטענים ונוסעים במרחב יש יתרונות וחסרונות . הבחירה ביניהם נעשית לפי מערכת שיקולים מורכבת המשתנה בהתאם לכמה גורמים : עלויות הנסיעה , מהירות הנסיעה , החשיבות של מהירות ההגעה , הזמינות של אמצעי התחבורה , היקף האנשים או הסחורה שיש להעביר , אורך הדרך ותוואי הדרך , שיקולים בטיחותיים ועוד . להלן בקצרה כמה מן היתרונות והמגבלות של אמצעי התחבורה העיקריים : תחבורה יבשתית : עיקר התנועה במרחבי כדור הארץ מתרחשת ביבשה . התחבורה היבשתית היא בחלקה תחבורה מנועית - כלי תחבורה ממונעים הנעים על רשת כבישים , ובחלקה תחבורה מסילתית - רכבות הנעות על מסילות ברזל . בתחבורה המנועית והמסילתית נעשה שימוש יומיומי לצרכי העברת מטענים ונוסעים . מערכת הכבישים מפותחת יותר ממערכת מסילות הרכבת בגלל עלויות ההקמה הקטנות יותר . כתוצאה מכך כלי הרכב הממונעים גמישים יותר מאשר הרכבות והם יכולים לשנות את מסלול הנסיעה בהתאם לצרכים . לעומת זאת , רכבות מסוגלות לשאת נפח מטען גדול יותר בקרונות ולהסיע מספר רב יותר של נוסעים . זאת ועוד , מהירות הנסיעה ברכבות היא קבועה והן אינן סובלות מפקקי התנועה הפוגעים לעתים בקצב התנועה של כלי הרכב . שינוע - מעבר של אנשים או של מטענים מאמצעי תחבורה אחד לאחר , פעולה המתקיימת במסופי תחבורה . רמת מינוע - מספר המכוניות ( משאיות , אוטובוסים וכלי רכב פרטיים ) לכל 1 , 000 נפש במדינה . רמת המינוע * במבחר מדינות , 2007 ( מספר כלי רכב ל 1 , 000- נפש ) רכבת TGV בצרפת רכבת מהירה שמהירות נסיעתה הוא 575 קמ"ש

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר