עמוד:34

אזור הגבול - מרחב ייחודי האזורים משני צדי הגבול בין מדינות הם מוקד לפעילות אנושית . לעתים הנוף האנושי והפעילות האנושית התקיימו באזור עוד לפני קביעת הגבול , ולעתים הם מתפתחים רק לאחר קביעתו . כך למשל , נקבע בתקופת המנדט הבריטי גבול קדמן * לאורך הערבה , בין ארץ ישראל לאמירות עבר הירדן , ורק שנים רבות לאחר מכן התפתחה באזור מערכת של יישובים חקלאיים ונוף כפרי . לעומתו , הגבול בין ארץ ישראל ללבנון שנקבע בתקופת המנדט הוא גבול עוקב ( תולדתי ) . * הגבול נקבע ב1923- בהסכם בין הבריטים לצרפתים ועבר באזור שבין מטולה לראש הנקרה . מאחר שהשטח היה מיושב , נעשה מאמץ לצמצם את הפגיעה במקורות הקיום של התושבים המקומיים ולהותיר כפרים רבים ככל האפשר , על אדמותיהם החקלאיות , באותו צד של קו הגבול . אזור הספר באופן היסטורי , אזור הספר * היה אזור ביניים לא מיושב , שהפריד בין מדינות או בין מדינה לבין שטח ללא ריבונות מסודרת . ההתפתחות של אזור הספר והעובדות בשטח שנוצרו עם ההתיישבות בו , הם שקבעו לעתים את הגבולות . תהליך זה היה נפוץ במאה ה , 19- כאשר מתיישבים כבשו אזורי ספר ובעקבותיהם נקבעו הגבולות . המושג " ספר" מוכר מההיסטוריה האמריקנית ומהמיתוס של " המערב הפרוע" בארצות הברית . מראשית ההתיישבות בצפון אמריקה התקיים מהלך של כיבוש הספר והתקדמות מערבה של המתיישבים , החלוצים האמריקנים . אזור הספר היה קשה למחיה והמתיישבים נאלצו להתמודד עם תנאים מיוחדים : תנאי טבע קשים , אינדיאנים ילידי המקום , בדידות , העדר מערכות חינוך ובריאות ועוד - כל אלה דרשו מהם יוזמה , תושייה ועבודה קשה כדי לשרוד באזור . דוגמה נוספת : הקמת יישובים באזורי הספר בארץ ישראל לפני קום המדינה ( למשל , יישובי " חומה ומגדל ( " השפיעה על קביעת הגבולות של המדינה ועל הנוף באזור הגבול . בעבר המונח " אזורי ספר" הנמצאים סמוך לגבול הדגיש את הממד החלוצי והביטחוני של אופיים . היום נהוג להשתמש במונח אזור שוליים ( פריפריה . ( כמו אזור הספר , אזור השוליים מרוחק מאזור הגלעין , אבל מאפייניו הם בעיקר כלכליים-חברתיים . ( על אזור שוליים ראו עמ' . ( 205-203 לצידיו של קו גבול מתפתח נוף אנושי שלעתים הוא ייחודי . אופיו של אזור הגבול נקבע לפי היחסים שבין המדינות השוכנות לצידיו : . 1 סכסוך בין מדינות : במקרה זה הגבול משמש קיר חוסם , היוצר הבחנה והפרדה לא רק מבחינת הריבונות הפוליטית , אלא גם מבחינת הפעילות האנושית שמתקיימת מסביבו ( כלכלית או תרבותית . ( במצב זה יש לגבול תפקיד אסטרטגי-צבאי . המרחב שסביבו יהיה מאופיין בכוחות צבא , מחנות צבאיים , מחסומים וגדרות . למשל , גבול ישראל-לבנון או גבול ערב הסעודית-תימן וגבול הודו-פקיסטן . זהו גבול מפריד וסגור , שאינו מאפשר מעבר של סחורות ואנשים מתוך שיקולים של הגנה צבאית , אזרחית ופוליטית , למשל : מניעת כניסה של מפגעים כמו חוליות טרור . גבול ק . ד . מן - גבול שקדם למערכת היישובית בסביבתו . גבול עוקב ( תולדתי ) - גבול שנוצר באזור מיושב והוא מתחשב במערכת היישובית שהייתה קיימת לפניו . ספר - אזור שנמצא סמוך לגבול ולכן מרוחק ממרכז המדינה . לעתים אזורי ספר הם קשים למ . חיה ודורשים מהאנשים המתגוררים בהם התמודדות מיוחדת : להתגבר על תנאי טבע יוצאי דופן או על סכנות ביטחוניות . ? . 1 הביאו דוגמה מרחבי העולם לגבול קדמן . . 2 האם הקמת חומת ברלין היא דוגמה לגבול עוקב ? הסבירו . מחנה של פליטים מרואנדה סמוך לגבול עם צ'אד מחנות פליטים רבים קמים באזורי הגבול כתוצאה מבריחת אנשים מאימת מלחמה בתוך מדינתם טירת צבי , 1937 הקיבוץ הוקם במסגרת יישובי "חומה ומגדל" בעמק בית שאן

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר