עמוד:25

הגבולות תוחמים את המרחב של המדינה בין מקומות שונים מפריד גבול : בין מדינה למדינה , בין עיר לעיר , בין שכונה לשכונה , בין חצר של פלוני לחצר של אלמוני . הגבול מסמן מה נמצא בתוך תחום מסוים ומה נמצא מחוץ לתחום זה . בכך הוא מאפשר לתחום אחד לקיים תנאים שונים מאלה של התחום האחר ולתפקד כיחידה עצמאית . סעיף זה יתמקד בגבולות בין מדינות במרחב העולמי : יבחן את תפקיד הגבולות , יציג סוגים שונים של גבולות וסכסוכים הקיימים לגבי גבולות , יתאר אזורי גבול כאזורים בעלי פעילות ונוף ייחודיים , ויבחן מה קורה לגבולות בעידן הגלובליזציה . מהי מדינה ? המדינה היא יחידה ארגונית שמתקיימים בה ארבעה תנאים : . 1 טריטוריה : שטח בגבולות מוגדרים , הכולל יבשה ומרחב אווירי ולעתים גם גופי מים . לעתים טריטוריה של מדינה אינה רצופה : למשל , צפון אירלנד שייכת לבריטניה , והוואי ואלסקה שייכות לארה"ב . . 2 אוכלוסייה : האוכלוסייה במדינה מורכבת מאזרחים , ולרוב יש בה גם מיעוט של תושבים שאינם אזרחים , כמו אזרחים של מדינות אחרות השוהים במדינה . . 3 שלטון : גוף השולט באמצעות מוסדותיו על הטריטוריה ועל האוכלוסייה . . 4 עצמאות , ריבונות : המדינה עצמאית , חופשית לנהל את ענייני הפנים ואת ענייני החוץ שלה . עצמאות מדינית באה לידי ביטוי בהגדרה עצמית , בשלטון עצמי ובהיעדר כפיפות פוליטית למדינות אחרות . יש המוסיפים עוד תנאי - הכרה של הקהילה הבין-לאומית במדינה כיישות ריבונית . ? לשיחה : באילו תחומים בחיים אתם פוגשים גבולות ? מתי אתם "שמים גבול ? " האם הגבולות מגבילים אתכם ? תורמים לכם ? הסבירו . גבול ישראל- לבנון סמוך למטולה החומה הסינית החומה הגדולה של סין היא פרויקט בנייה אדיר בן כ 2 , 500- שנה . החומה , שאורכה כ 7 , 500- ק"מ , נבנתה כדי להגן על האימפריה הסינית מפני חדירה והשתלטות של השבטים המונגוליים ששכנו מצפון לסין . החומה לא הוכרזה אמנם כקו גבול , אך למעשה יצרה תיחום ברור בין שטחי ריבונותה של סין לבין השטחים שמעבר לה . מאז תחילת בנייתה , במאה ה5- לפני הספירה , החומה הורחבה ושופצה כמה פעמים , עד המאה ה . 16- מאז החומה אינה מתפקדת עוד כקו גבול ביטחוני . בעשורים האחרונים שוקמו ושומרו חלקים מהחומה והם משמשים אתרי תיירות למבקרים מכל רחבי העולם . בשנת 1987 הוכרזה החומה כאתר מורשת עולמית . הגבול בין שוויץ לאוסטריה אזור מעבר עבור רוכבי אופניים והולכי רגל ( הצילום מכיוון שווייץ )

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר