עמוד:14

חברה האדם הוא יצור חברתי ; הוא חי בחברה * ומקיים קשרים חברתיים . כל חברה מורכבת מקבוצת אנשים בעלי מכנה משותף ( אחד לפחות ) כמו דת , לאום , תרבות , מוצא אתני , גיל , מגדר , מעמד כלכלי ועוד . הגאוגרפיה החברתית-תרבותית עוסקת בסדר ובארגון החברתי מההיבט המרחבי , למשל - כיצד קבוצות חברתיות פרוסות במרחב ? נדגים זאת שוב במרחב העירוני . במרחב זה יש בדרך כלל בידול מרחבי-חברתי * בין קבוצות אוכלוסייה השונות זו מזו בדתן , בלאום שלהן , במעמדן הכלכלי ועוד . באשר להיבט הכלכלי , במרחב העירוני יש בידול מרחבי בין קבוצות אוכלוסייה אמידות לבין קבוצות אוכלוסייה עניות . כל אחת מקבוצות אלה מעצבת את המרחב שלה באופן שונה . אזורי המגורים של התושבים האמידים נראים אחרת מאשר אזורי המגורים של התושבים העניים . בחינה מעמיקה יותר תגלה גם שאזורי המגורים של התושבים האמידים נמצאים בדרך כלל במקומות טובים יותר מאלה של העניים-בקרבת נוף יפה , מרוחקים מכבישים סואנים ונגישים למרכזים מסחריים . הגאוגרפיה החברתית-תרבותית שואלת שאלות שונות הקשורות לתופעת הבידול , למשל : מהם הגורמים לבידול המרחבי-חברתי בין קבוצות האוכלוסייה השונות ? מהן ההשלכות של הבידול ? כיצד אפשר להתמודד עם השלכות אלה ? גם ההגירה , למשל , היא תופעה חברתית שיש לה ביטוי במרחב . תנועות ההגירה מביאות לשינויים מרחיקי לכת במרחבים שהגיעו אליהם מהגרים . הגאוגרפיה החברתית-תרבותית שואלת שאלות כמו : כיצד השפיעה ההגירה על המרחב החדש שהגיעו אליו המהגרים ? האם השתנו מבני המגורים ? באיזו שפה השלטים המתנוססים ברחובות ? אילו מבני דת הוקמו ? איזה שינויים חלו במרחב שעזבו המהגרים ? חברה - קבוצה של בני אדם במקום מסוים בעלי מנהגים וכללים משותפים , סדר חברתי מקובל , ולעתים גם תרבות משותפת . בידול מרחבי-חברתי ( סגרגציה ) - מצב שבו קבוצת אנשים בעלי מאפיינים משותפים כמו דת , מוצא אתני וכו' מתגוררת באותו אזור , בנפרד מקבוצות אוכלוסייה אחרות . בדרך כלל כשיש בידול מרחבי בין קבוצות , כל אחת מהן משתמשת במתקנים ובשירותים ציבוריים נפרדים , ויש ביניהן גם בידול חברתי , כלומר , הקבוצות הנפרדות כמעט אינן מקיימות ביניהן קשרים חברתיים . על המרחב העירוני - ראו יחידה ה , ועל הגירה - ראו יחידה ג . ? . 1 האדם הוא ייצור חברתי . "לא טוב היות האדם לבדו , " אמרו חז"ל . האם לדעתכם יש ביטוי לפתגם זה בתכנון המרחב הציבורי שבסביבתכם - הדגימו . . 2 א . התבוננו בתמונות שבעמוד זה והסבירו : אילו תופעות חברתיות באות לידי ביטוי במרחב שמציגות התמונות . ב . הקבוצה של אוכלוסיית הקשישים בעולם הולכת וגדלה . העלו רעיונות , כיצד תשפיע תופעה חברתית זו על המרחב . ג . המחשב והאינטרנט מגיעים כמעט לכל מקום . תארו בקצרה 4-3 השפעות שיש לתופעה זו על עיצוב המרחב . המחשב מגיע לאזור כפרי בסין קשישים יושבים בפארק בסין

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר