עמוד:12

מרחב עניינה המרכזי של הגאוגרפיה הוא המרחב . * זהו מושג רווח , הנמצא בשימוש יומיומי ומשמעותו העיקרית היא : אזור רחב ידיים הפתוח מכל עבריו . גם בגאוגרפיה משמעותו של המרחב היא יחידת שטח , אלא שהיא יכולה להיות גדולה ( למשל , כשעוסקים במרחב העולמי ) או קטנה ( למשל , כשעוסקים במרחב הביתי או במרחב האישי . ( המרחבים השונים כוללים בתוכם מקומות ( רבים או מעטים . ( כך , המרחב הכפרי כולל בתוכו יישובים כפריים מסוגים שונים ; המרחב הציבורי כולל בתוכו מוסדות ציבור שונים , פארקים , רחובות ועוד . המרחב כולל דברים פיזיים , מוחשיים ( הנראים לעין , ( אבל גם דברים מופשטים , בלתי-מוחשיים , שאי אפשר לגעת בהם , כמו : קולות , ריחות , סמלים בעלי משמעות ומערכות יחסים המתקיימות בתוכו . הגאוגרפיה מדגישה את התופעות הקיימות במרחב ובוחנת איך הן באות לידי ביטוי בתוכו . חלק מהתופעות הן תופעות טבעיות כמו נחל , קרקע , אקלים , וחלק הן תופעות מעשי ידי אדם ( יישובים , דרכי תחבורה , שדות . ( הגאוגרפיה החברתית-תרבותית מבקשת ללמוד מהמרחב על הערכים , האמונות והדעות של האנשים הנמצאים בו , ועל האופן שבו קבוצות שונות באוכלוסייה תופסות את המרחב ומשתמשות בו . כך למשל , מרחב שיש בו בתי תפילה רבים במקומות מרכזיים יעיד על חשיבותה של הדת בקרב האוכלוסייה החיה בו , ומדרכות מותאמות לנכים יעידו על חברה הרגישה לזכויותיהן של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים . כאמור , המרחב והאדם מקיימים ביניהם יחסי גומלין : האדם משנה מרחבים ויוצר מרחבים חדשים כל העת , ולמרחבים שנוצרו יש השפעה על חייו של האדם . נבחן לדוגמה את המרחב העירוני מנקודת מבטה של הגאוגרפיה החברתית-תרבותית . העיר היא יצירה עתיקת יומין של האדם , והיא חוללה מהפכה באורח חייו . העיצוב של המרחב העירוני מאופיין בצפיפות גדולה של מבנים , של פעילויות ושל אנשים . בדבבד , אותו מרחב צפוף משפיע על האדם - הוא מאפשר התפשטות מהירה של ידע ורעיונות חדשניים , פיתוח של מסחר וכלכלה ויצירת קשרים חברתיים ותרבותיים . הגאוגרפיה החברתית-תרבותית חוקרת את המרחב העירוני ולומדת ממנו רבות על התרבות והחברה המתקיימות בו . מרחב - יחידת שטח שבתוכה מתקיימים יחסי גומלין בין מקומות , אנשים ופעילויות . ? . 1 הביאו דוגמאות של 3 מקומות לפחות הכלולים במרחב העולמי , במרחב העירוני ובמרחב האישי . . 2 לפניכם תמונה של שדרות רוטשילד בתל אביב . א . אילו פעולות נעשו ליצירת השדרה ? ב . איך לדעתכם משפיעה השדרה על היחסים החברתיים בין תושבי האזור ועל תחושתם כלפי המרחב ? . 3 א . התבוננו בתמונות של מאצ'ו פיצ'ו , עיר עתיקה , ושל סידני , עיר מודרנית . מה אפשר ללמוד מן התמונות על החברה בכל אחת מהערים ? ב . המידע שאפשר להפיק מתמונות הוא מוגבל . חפשו מידע נוסף על הנושאים שהעליתם בסעיף א' וסכמו אותו בקצרה . מאצ'ו פיצ'ו שרידי עיר עתיקה בפרו סידני , אוסטרליה בקדמת התמונה נראה בניין האופרה , ולצדו שטח ירוק נרחב . מאחור - המרכז העירוני של סידני ומתקני הנמל שלה , ומעבר להם אזורי המגורים

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר