עמוד:59

12 א . קראו את סיפוריהן של שתי חברות - מרינה , שעלתה לארץ מרוסיה , ונירית , תלמידה ישראלית שקלטה את מרינה בכיתה . מרינה שעלתה מרוסיה מספרת ... בהתחלה הכול היה מפחיד . לא הכרתי אף אחד בכיתה . כולם הסתכלו עלי והתלחשו . כשהתחיל השיעור לא כלכך הבנתי את מה שהמורה הסבירה . כשניסיתי לדבר בעברית היו ילדים שצחקו על המבטא שלי . יום אחד גם גיליתי שהייתה מסיבת יום הולדת של ילדה מהכיתה ואותי לא הזמינו . נעלבתי נורא ! ברוסיה היו לי המון חברות , וכאן פתאום נשארתי לבד ... נירית שנולדה בישראל מספרת ... כשמרינה הגיעה לכיתה המורה הושיבה אותה לידי . בגללה הפרידו ביני לבין מיטל , שהייתה החברה הכי טובה שלי ! המורה ביקשה שאני אעזור למרינה להכין שיעורים , אבל היא לא הבינה כמעט כלום . כל הזמן היה צריך להסביר לה לאט , וזה היה ממש מעצבן ! כשהייתה מסיבת יום הולדת לגלית החלטנו לא להזמין את מרינה . במסיבה היו משחקים ותחרויות , והיא הרי לא הייתה מבינה כלום וזה היה מפריע ... ב . לכיתה העלו רעיונות כיצד אפשר לפתור את הבעיה שעלתה בסיפור ולהתחשב בצרכים וברגשות של כולם . 13 בספר “ יום החרגול וימים אחרים" מאת דורית אורגד , מסופר על איסמרץ , ' ילדה שעלתה לארץ מאתיופיה , ועל תהליך הקליטה שלה בארץ . קראו את הקטע מתוך הספר , וענו על השאלות : “ בימים הראשונים חשבתי רק על הכפר שלנו ועל מה שהיה באתיופיה . אבל המחשבות האלה העציבו אותי ולמי נחוץ מצב רוח רע . אז גמרנו עם זה . כעת העיניים שלי מביטות קדימה ובקתות הכפר הולכות ונעלמות לי מן הזיכרון . גם הנחל , העצים , החיות שאהבתי ... כל זה נראה עכשיו כה רחוק " . א . מדוע לדעתכם הזיכרונות מאתיופיה העציבו את איסמרץ ? ' ב . האם אתם חושבים שכדי להפוך לישראלי כדאי לשכוח את כל מה שהיה לפני העלייה ? האם אפשר גם לשמור על מנהגים , שמות וזיכרונות מארץ המוצא ובכל זאת להפוך לישראלי ? הסבירו את תשובתכם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר