עמוד:239

תהליכי פיתוח בעיר קומאסי בגאנה - בסיוע מדינת ישראל העיר קומאסי מונה כמיליון וחצי תושבים , והיא המרכז העירוני של צפון גאנה . בשנים האחרונות מתקיימים בעיר תהליכי פיתוח , ומעורבים בהם מומחי רפואה וחינוך מישראל הפועלים במסגרת מש"ב - סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל , משרד החוץ . בתחום הרפואה - בתי החולים בקומאסי צפופים וחסרים ציוד רפואי : מלריה , שחפת ואיידס נפוצות בעיר , רבים מן הילדים סובלים מתת תזונה , ותמותת התינוקות גבוהה ( כ50- תינוקות לכל 1 , 000 לידות . ( במסגרת פרויקט הסיוע של ישראל הדריכו רופאים וצוותי רפואה מישראל צוותי רפואה מקומיים . ההדרכה נעשתה בקורסים בתחומי הטראומה והחירום , תמיכה בחולי איידס , טיפול בתינוקות , תזונה ועוד . לצד ההכשרה שניתנה במקום , נשלחו כמה רופאים ואחיות להשתלמויות בישראל , ולמחלקות היולדות בבתי החולים המקומיים הוענק ציוד חדיש . בתחום החינוך - עד שנת 2003 לא הייתה בגאנה מערכת חינוך פורמלית לגילאי . 6-4 במסגרת פרויקט הסיוע נבנתה תכנית להכשרת כוח אדם מקצועי בתחום ההוראה לגיל הרך , ונפתחו גני ילדים לדוגמה . תחילה נבחנו צורכי מערכת החינוך המקומית , ולאחר סיור לימודי שקיימו אנשי חינוך מקומאסי בישראל , נפתחו קורסי הכשרה לכמה קבוצות של גננות בגני חובה כמו גם קורסים למורים לחינוך במכללות . החדרת שינוי מסוג זה היא תהליך ארוך ומורכב הדורש רגישות רבה וכבוד למסורות ולתרבות המקומית . את תהליך השינוי מלווה צוות מומחים ישראלי קבוע , שיצר קשרים עם התושבים המקומיים ושינה את דרכי פעולתו כתוצאה מצרכים שעלו מן השטח . התכניות לעתיד כוללות תכניות הכשרה נוספות כמו גם סדנאות בארץ לצוותי חינוך מובילים . ? . 1 הכינו תרישם זרימה המסכם את הקישים של הערים במדינות הפחות מפותחות . כלול בתרישם את הקישים , מאפייניהם וגורמיהם . . 2 א . הביאו נימוקים בעד ונימוקים נגד הטענה הזאת : המצב בערים של המדינות הפחות מפותחות דומה למצב ששרר בערי אירופה בתקופת המהפכה התעישיתית , ועל כן יש לצפות כי במשך הזמן יימצאו פתרונות לקישים . ב . מהי דעתכם האיישת באשר לטענה זו ? הסבירו . . 3 הציעו דרכים נוספות להתמודדות עם הקישים של הערים במדינות הפחות מפותחות . כיתת גן בקומאסי . לפני התחלת הפרויקט היו כיתות הלימוד קטנות וחשוכות . בכל כיתה ישבו בצפיפות קרוב ל100- ילדים , תוך שהם משננים שוב ושוב את האותיות . הילדים לא נדרשו לחשוב או לשאול שאלות . בכיתות לא היו ספרים , התלמידים לא הורשו לשחק , ולא סיפרו להם סיפורים . מטרת פרויקט הסיוע הישראלי הייתה לבנות סביבת למידה שתאפשר לילדים להיות פעילים . ב25- הכיתות הראשונות הוכשרו פינות פעילות לדרמה , לקריאה , למדע ולמשחק

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר