עמוד:221

ואלו הן הפעולות העיקריות הננקטות לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית : פיתוח תחבורה מסילתית - במרחב העירוני קיימים כמה סוגי רכבות : רכבות עיליות - המקשרות את העיר עם הפרוורים , רכבות קלות ורכבות תחתיות המשמשות בעיקר לתנועה ברחבי העיר עצמה . יתרונן של הרכבות - שהן אינן מתחרות ברכב הפרטי על אותם נתיבים ( למעט הרכבת הקלה , המקבלת עדיפות , ( וכך מהירות הנסיעה בהן גבוהה . הקיבולת הגבוהה של הרכבות מאפשרת להן להסיע נוסעים רבים באותו הזמן . מתן עדיפות לרכב ציבורי - נתיבים מיוחדים מוקצים לתחבורה הציבורית , ואלו מאפשרים לה לנוע בחופשיות ובמהירות יחסית . יצירת מעברים נוחים בין כלי התחבורה - לעומת הרכב הפרטי , הלוקח את הנוסע ישירות מנקודת המוצא אל נקודת היעד , משתמשי התחבורה הציבורית נדרשים במקרים רבים להחליף כמה אמצעי תחבורה על מנת להגיע ליעדם . בערים רבות בעולם מתבצע תכנון תחבורתי מקיף להתאמה טובה ויעילה ככל האפשר בין אמצעי התחבורה . לדוגמה : מעבר ישיר מרכבת הפרוורים אל הרכבת התחתית או תיאום בין לוחות הזמנים של האוטובוסים והרכבות . השקעת משאבים רבים בתכנון ובפיתוח של מערכות תחבורה ציבורית עירוניות - פעולות אלו יקרות מאוד , ורבות מערי העולם אינן יכולות לעמוד בהוצאה הגבוהה הכרוכה בהן , אך יש לציין כי גם בערים שקיימת בהן תחבורה ציבורית יעילה במיוחד , דוגמת פריז וטוקיו , רבים בוחרים בכל זאת להשתמש ברכבם הפרטי . רכבת תחתית ורכבת קלה במרחב העירוני - יתרונות וחסרונות לרכבת תחתית יתרונות רבים : היא מהירה , אינה מושפעת מעומס תנועה , וקיבולת הנוסעים שלה גדולה . לעיר שרכבת תחתית פועלת בה יש יתרון גדול על פני ערים שאין בהם רכבת תחתית . חסרונותיה של הרכבת התחתית הם עלויות הקמתה הגבוהות והקושי להקימה עקב השיבושים הנגרמים בשל כך לחיים בעיר . מחיר הקמת רכבת קלה נמוך באופן ניכר מעלות הקמת רכבת תחתית : עלות הקמת רכבת תחתית הוא כ140- מיליון דולר לקילומטר , ואילו עלות הקמת רכבת במפלס הרחוב היא " רק" כ35- מיליון דולר לקילומטר . ( 2002 ) יתרון נוסף לרכבת הקלה הוא בתחום הנגישות : בעוד אל הרכבת התחתית יש לרדת לעומק רב ולשוב ולעלות למפלס הקרקע , הנסיעה ברכבת הקלה מתרחשת במפלס הרחוב . המרחק בין תחנות רכבת תחתית הוא כ 1 , 000- מ , ' ואילו ברכבת עילית המרחקים קטנים יותר ועומדים על כ450- מ' בממוצע . בהשוואה לאוטובוס - הרכבת הקלה מזהמת פחות , שקטה יותר ומסוגלת להסיע מספר רב יותר של נוסעים באותו הזמן . חסרונותיה של הרכבת הקלה - שהיא נעה באותם נתיבים שבהם מתנהלים שאר כלי התחבורה העירוניים , ועל כן מהירותה נמוכה יחסית , היא גורמת גם לכלי הרכב האחרים להאט , והתנהלותה במפלס הרחוב מסכנת את הולכי הרגל . מספר הקרונות ברכבת הקלה קטן מזה שברכבת התחתית , אך תדירות נסיעה גבוהה יכולה לאזן את החיסרון הזה . . 1 מדוע לדעתכם אנישם מעדיפים להשתמש ברכבם הפרטי גם במקומות שבהם התחבורה הציבורית מתקדמת ויעילה ? . 2 קראו את המאמר על פיתוחה של ק ff ריטיבה . על פי המאמר , כיצד פותחה בקורטיבה התחבורה הציבורית ? . 3 קראו את הידיעות העוסקות בהקמת הרכבת הקלה בירושילם ותארו את הקישים שעברו על העיר בעת ההקמה . למעלה : רכבת תחתית בטוקיו , בירת יפן . לתחנת שינג'וקו - הגדולה והעמוסה שבתחנות הרכבת התחתית בטוקיו - נכנסים ויוצאים מדי יום למעלה מ3- מיליון נוסעים ! למטה : רכבת קלה בעיר סקרמנטו , בירת קליפורניה , ארה"ב

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר