עמוד:204

המרחבים המסחריים בעיר שימושי קרקע מסחריים הם מרכיב חשוב בסביבה העירונית . ענף המסחר הולך ומתפתח במהירות רבה עקב הכניסה הקבועה של מוצרים חדשים לשוק והגידול בצריכה . המרחבים המסחריים מצויים במקומות שונים בעיר : מרחב מסחרי מרכזי במע"ר , אזורי מסחר לינאריים ( קוויים ) לאורך רחובות וכבישים ראשיים , ואזורי פעילות ממוקדים המתמחים במסחר ושירותים , המפוזרים במקומות שונים בעיר - וגם מחוצה לה . את המרחבים המסחריים בערים אפשר לדרג בהתאם לגודלם : בתחתית המדרג נמצאות חנויות קטנות ובודדות , דוגמת חנויות מכולת או " פיצוציות" בצומתי רחובות ; מעליהן נמצא המרכז השכונתי , המשרת מרחב מצומצם ( שכונה או כמה רחובות , ( ובו כמה בתי עסק העונים על צורכי היום-יום של התושבים במרחב - מרכול קטן , מספרה , חנות הלבשה , חנות ספרים וכדומה ; מעליו נמצא מרכז הרובע , המשרת 100-50 אלף תושבים , ובו בתי עסק וחנויות במגוון רחב קצת יותר . בראש המדרג נמצא המע"ר , המשרת את העיר כולה , ובערים שהן גלעין המטרופולין - אף את המטרופולין כולה . מדרג זה מוסבר באמצעות העקרונות הכלכליים של סף כניסה וטווח מוצר : ככל שלמוצר מסוים יש סף כניסה נמוך יותר וטווח מוצר קטן יותר , הוא ימצא את מקומו בתחתית המדרג ( חנויות לצריכה יומיומית , ( ולהיפך - ככל שלמוצר מסוים יש סף כניסה גבוה וטווח מוצר גדול יותר , הוא ימצא את מקומו במרכזים שבראש המדרג ( חנויות רהיטים , מכוניות , מוצרי יבוא יקרים וכדומה ) ( עוד על סף כניסה וטווח מוצר - ביחידה 4 פרק ראשון . ( עם התרחבות הפעילות המסחרית בעיר נוצר בה מחסור בשטחים למסחר , מחירי הקרקע עולים , והנגישות אל אזורי המסחר במע"ר קשה בגלל עומסי תנועה ומחסור במקומות חנייה . כל אלו , לצד העלייה ברמת החיים ובהיקף הצריכה , כמו גם העלייה ברמת המינוע , מעודדים את התפתחותם של מרכזי מסחר בשולי העיר ומחוצה לה - הקניון העירוני והמרכז המסחרי שמחוץ לעיר . הקניון הקניונים מוקמים על פי רוב בשולי הערים , בגלל מחירי קרקע נמוכים יחסית ויותר קרקע פנויה . הקניון הוא אוסף של שטחי מסחר ובילוי המרוכז במבנה גדול וסגור , והוא מספק לקונים נגישות טובה למגוון רחב של מוצרים בסביבה נוחה ( מיזוג אוויר בקיץ וחימום בחורף ) וחנייה נוחה . כדי לחסוך בעלויות הקרקע , מרבית הקניונים בנויים בקומות , והחניונים נמצאים מתחת לפני הקרקע או על גג המבנה . תופעת הקניונים החלה בצפון ארה"ב בשנות ה40- של המאה ה20- והתעצמה עם התגברות הפירוור . יזמים זיהו את הצורך של תושבי הפרוורים במרכזי קניות קרובים למקום מגוריהם , ומספרם של הקניונים גדל במהירות . הדמיון הרב בין הקניונים ומספרם הגדול גרם לתחרות קשה - עד כדי כך , שכשליש מהם היה נתון בזמן מסוים בסכנת סגירה . כדי למנוע את סגירתם נוספו לקניונים עסקים ותפקודים , שנועדו למשוך צרכנים מקבוצות אוכלוסייה מגוונות : הוקצה בהם שטח גדול יותר לפעילויות סף כניסה : ביקוש מינימלי הדרוש כדי לקיים עסק או שירות ברווחיות . לדוגמה : שירותים ועסקים בעלי סף כניסה נמוך - גן ילדים , מרכול ; שירותים ועסקים בעלי סף כניסה גבוה - סוכנות למכירת רכב , אוניברסיטה . טווח מוצר : המרחק המרבי שאדם מוכן לעבור כדי לרכוש מוצר או שירות מסוים . ? רמת המינוע בארה"ב היא הגבוהה בעולם . תארו את הקשר בין נתון זה לבין ישעור הקניונים בשויל הערים של מדינה זו . פארק שעשועים ב"קניון של אמריקה , " אחד הקניונים הגדולים במדינה , הממוקם בפרוור של מינאפוליס במינסוטה , ארה"ב

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר