עמוד:129

תרבות הצריכה משתלטת על העולם ומשפיעה על סגנון החיים - תרבות הצריכה היא כינוי לסגנון חיים , שבו בני אדם צורכים מוצרים ושירותים בכמות גדולה בהרבה מזו שהם זקוקים לה כדי לחיות ברווחה . " שופינג" ( קניות ) נחשב לפעילות המקנה מעמד חברתי , זהות והרגשת שייכות לחברה . מבקרי תרבות הצריכה טוענים שפעם צרכו בני האדם מוצרים כדי להתקיים , והיום דומה שרבים " קיימים כדי לצרוך . " יותר ויותר בני אדם בעולם מעריכים את חייהם לפי יכולתם הכלכלית לצרוך מוצרים . המבקרים טוענים שתרבות הצריכה אינה תופעה טבעית , ומכתיבות אותה מערכות כלכליות-שיווקיות היוצרות בקרב הצרכנים צורך מדומה במוצריהן באמצעות פרסום מתוחכם . המסר השיווקי הוא שקניית מוצרים , בעיקר מותגים , מסבה הנאה ומשפיעה על אושרנו . וכך , למעשה , סגנון החיים הצרכני עונה על אינטרסים כלכליים של חברות רב-לאומיות המעוניינות בהפצת מוצריהן ובמקסום רווחיהן . הקניון - סימן היכר של תרבות גלובלית הקניון - מרכז הקניות הנמצא כמעט בכל עיר בעולם , הפך לאחד מסמלי תרבות הצריכה והגלובליזציה . הקניון הוא ביטוי לתרבות פנאי ובילוי , שתמציתה שיטוט בין החנויות , רכישת מוצרים , צריכת מזון מהיר , בילוי בסרט או במסעדה - והכול תחת קורת גג אחת ( המילים קנייה וחניון המרכיבות את המילה קניון מעידות על המצוי בו . ( הקניונים ברחבי העולם הם לרוב כה דומים זה לזה , עד כי נדמה שהם " משוכפלים . " הם מתוכננים על פי עקרונות שיווקיים הממריצים את המבקרים לרכוש מוצרים ושירותים ומאופיינים בריבוי חנויות רשת ומותגים , רבים מהם בין-לאומיים . ? . 1 מצאו מאפיינים משותפים לנשי הקניונים שבתמונות . . 2 פרטו את המאפיינים הדומים לקניונים שבתמונות ולקניון הקרוב למקום מגוריכם . תרבות צריכה : מושג המתאר את מנהגם של אנשים לקנות ולצרוך מוצרים רבים יותר מן הנדרש להם . לתקשורת ההמונים תפקיד נכבד בעיצוב תרבות הצריכה . מותג : מוצר , שירות או חברה , בעלי צורת זיהוי חיצונית מוגדרת , שכתוצאה מפעולת שיווק ופרסום מוצלחת נתפסים בעיני הצרכנים באופן חיובי , והם מוכנים לשלם עבורם יותר מכפי שוויים . מימין : קניון בג'קרטה , בירת אינדונסיה . משמאל : קניון בליסבון , בירת פורטוגל רחוב בטוקיו , בירת יפן . לפי הלבוש , יכלו האנשים שבתמונה להיות בני כל עיר אחרת בעולם

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר