עמוד:60

תרומת ממשלת אוסטרליה לפיתוח מערכת הרכבות במדינה יבשת אוסטרליה היא יבשת ענקית , ומערכת מסילות ברזל רחבה ויעילה היא מרכיב חשוב בהתפתחותה . עד אמצע המאה ה19- התנהלה התנועה הפנימית בין המחוזות באוסטרליה באמצעות סוסים - או אניות שהפליגו מנמל לנמל לאורך החוף . בשנת 1854 החלה לפעול הרכבת הראשונה ביבשת , שקישרה את העיר מלבורן לנמל ששירת את העיר . מאז הונחו עוד ועוד מסילות . את הנחת הקווים מימנו תחילה חברות פרטיות , אך בשל בעיות מימון עברה הקמת המסילות לממשלות הקולוניאליות ששלטו באוסטרליה . תחילה לא היו הקווים מקושרים אלה לאלה - כל קו של מסילת ברזל קישר בין נמל הים לבין העורף הכלכלי שלו . כאשר התאחדו שש המחוזות למדינה פדרלית אחת , ( 1901 ) התברר כי על פניה פרוסות מסילות בשלושה רחבים שונים , והנוסעים נדרשו לעבור מרכבת לרכבת במהלך הנסיעה . עם השנים הונחו מסילות אחידות בין הערים הגדולות באוסטרליה , המאפשרות נסיעה רציפה ביניהן . פיתוח מערכת המסילות ביבשת התאפשרה בזכות המדיניות התומכת של ממשלת אוסטרליה ומעורבותה במימון הפרויקטים למיניהם . במדינה פדרלית מסוגה של אוסטרליה קיים מתח מתמיד בין המדינה לבין מדינות המחוז המרכיבות אותה בנוגע למימון פרויקטים . במשך שנים העניק הממשל הפדרלי באוסטרליה למדינות הלוואות ומענקים לצורך פיתוח מערכת התחבורה המסילתית מתוך הכרה בחשיבותה לפיתוח כלכלת המדינה . בשנים האחרונות הופרטו חלקים גדולים מן המערכת , וכיום חברות פרטיות מנהלות את מרבית התחבורה המסילתית באוסטרליה . עיינו במפת אוסטרילה באטלס . א . תארו את רשת מסיולת הברזל באוסטרילה . ב . מהו הקשר בין מיקום הערים הגדוולת באוסטרילה לבין תפרוסת מסיולת הברזל ? ג . היעזרו במפות מתאימות באטלס ומצאו הסבר לדילולת מסיולת הברזל במרכז אוסטרילה . ד . השוו את מערכת מסיולת הברזל בארה"ב למערכת מסיולת הברזל באוסטרילה . מהי מסקנתכם ? מפת מסילות הברזל באוסטרליה ( הצבעים השונים מציינים את החברות המפעילות את הקווים ) נוסע שביקש להגיע בתחילת המאה ה20- מפרת במזרח אוסטרליה לבריסבן במערבה באמצעות הרכבת - נדרש להחליף שש רכבות במהלך הנסיעה , שכן תוואי המסילות היה מורכב ממסילות בעלות רוחב שונה , וכל רכבת הייתה מסוגלת לנוע על רוחב פסים אחר

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר