עמוד:59

אופנוע-אמבולנס לשירות יולדות לפרויקטים של תחבורה נדרשים על פי רוב משאבים גדולים . ואולם קיימים לא מעט פרויקטים שעלותם נמוכה - אך תרומתם לאיכות החיים של התושבים רבה . לדוגמה : בקניה , שבה שיעור תמותת תינוקות ויולדות בעת הלידה הוא מהגבוהים בעולם , פותח אופנוע-אמבולנס , המאפשר ליולדת לשכב ו"ליהנות" מאפשרויות התעבורה שיש לאופנוע בדרכים הלא סלולות המובילות מביתה בכפר אל בית החולים הקרוב . במדינה שלמרבית תושביה אין רכב פרטי , וגם אמבולנסים אינם מצויים ברבים מן הכפרים , האופנוע-אמבולנס מאפשר לנשים רבות , שלולא כן היו יולדות בבית , להגיע לבית החולים לצורך הלידה - וכך להגדיל את סיכוייהן וסיכוי ילדיהן לשרוד . . 1 לפניכם דוגמה לפרויקט פיתוח בתחום התחבורה ביבשת אפריקה . העריכו את תרומתו של הפרויקט לפיתוח המרחב הכפרי בקניה ( היעזרו בנתון על רמת המינוע במדינה , המופיע בטבלה בעמ' . ( 56 תדאג לממן תשתיות תחבורה חסרות כדאיות כלכלית ליישובים מרוחקים וקטנים או לאזורים דלילי אוכלוסין . בשנים האחרונות נמצאה דרך לממן הקמת פרויקטים של תחבורה גם באמצעות יזמים פרטיים . מדינות רבות מפריטות פרויקטים של פיתוח תשתיות תחבורה ומעבירות אותם למגזר הפרטי . המשקיעים הפרטיים , המקבלים על עצמם את הפרויקטים , משקיעים בהם הון רב - ובתמורה הם מקבלים זיכיון להפעיל את הפרויקטים ולגבות תשלום מהמשתמשים . כך הקימה חברת " דרך ארץ" את כביש מס' - 6 " כביש חוצה ישראל" - פרויקט התחבורה הגדול הפרטי הראשון בארץ . תמורת ההקמה קיבלה החברה זיכיון להפעיל את כביש האגרה במשך 30 שנה , נוסף על ההשתתפות החלקית של המדינה במימון הסלילה . תהליכי הפרטה של התשתיות והחברות בתחום התחבורה המתקיימים כיום במקומות רבים מגדילים את הכנסותיהן של המדינות ומביאים להתייעלות ההקמה והניהול של תשתיות התחבורה . ואולם תהליכי ההפרטה זוכים גם לביקורת מתוך החשש שהחברות הפרטיות מעדיפות שיקולי רווח כלכליים על פני מתן שירותים ברמה גבוהה , ושקומץ בעלי הון ישתלטו על פרויקטים לאומיים גדולים ועתירי רווחים . תופעה נוספת בתחום פיתוח תשתיות התחבורה היא כניסה של חברות פרטיות למדינות פחות מפותחות , שבהן הן משקיעות משאבים גדולים בהקמת רשתות תחבורה כדי לאפשר נגישות נוחה למשאבי טבע . לדוגמה : בקונגו , באפריקה , סללו חברות פרטיות בשיתוף ממשלת בלגיה כבישים מודרניים , כדי שתתאפשר העברת היהלומים מדרום המדינה למרכזה - ומשם לנמלי הים ; השקעות שכאלה , שנועדו לקדם את הסחר הבין-לאומי , מביאות לתהליכי פיתוח במדינות הפחות מפותחות , אבל גם סופגות ביקורת הנובעת מכך שבעלי ההון מנצלים את משאבי המדינות הללו . זאת ועוד : רשתות התחבורה הללו משרתות בראש ובראשונה את האינטרסים של החברות הפרטיות ואינן תואמות בהכרח את תכניות הפיתוח של המדינה המארחת . ? . 2 כתבו טיעונים בעד ונגד הפרטת אמצעי תחבורה והעברת פרויקטים של תחבורה ילזמים פרטיים . הביעו את דעתכם המנומקת בדילמה זו . שרידי תוואי "רכבת הבננות" על אחד הגשרים בקוסטה ריקה . בסוף המאה ה19- קיבל אזרח אמריקני זיכיון מממשלת קוסטה ריקה להקמה והפעלה של מסילת ברזל ולעיבוד השטחים הסמוכים לה . בשטחים אלו ניטעו מטעי בננות , ועם השנים הן נעשו לענף יצוא חשוב של המדינה . ואולם בחוות הבננות הועסקו תושבי האזור בתנאים קשים , ומרבית הרווחים מן העסקה הגיעו לחברה האמריקנית . קוסטה ריקה הפסיקה זה מכבר את הקשר עם אותה חברה , אך "רכבת הבננות" משמשת עד היום דוגמה לניצול אוצרות טבע של מדינה בידי זרים

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר