עמוד:98

י חידה — 7 מה קרה לרם ! המורה יקנה ויתרגל בעל פה את אוצר המלים החדש ואת התבניות המופיעים בעמודי ההכנה ( עמודים ( 103-100 ויחליט , לפי שיקול דעתו , אם יש להקנות ולתרגל מראש מרכיבים לשוניים נוספים , שאינם מתורגלים בדפים אלה . סדר ההערות שלהלן הוא לפי סדר הופעת המרכיבים הלשוניים ברשימה שבעמוד , 99 ולא לפי סדר ההקניה בשיעורים . שמות עצם שמות איברי הגוף מוקנים בעזרת ציור של בדיקה אצל רופא ( בעמוד . ( 100 השימוש בשמות איברי הגוף דורש התאמה במין ובמספר . למשל ו יד ארוכה , אף ארוך או , כואב לי הראש . כואבת לי הבטן . ראה פירוט תחת הכותרת תבניות , סעיף . 2 פעלים משמעות הפעלים בודק , נופל , שובר מוקנית בעזרת הציורים בעמודים 100 ו . 103 משמעות כואב מוקנית בעזרת הציורים בעמוד . 101 על התבנית התחבירית כואב לי ה ... ראה תחת הכותרת תבניות . שונות הצירוף מה שלומן ז מופיע בשיחה בעמוד . 106 כדאי ללמדו כמו שהוא , ולא ללמד את כל הנטייה . המלה מזל נלמדת בצירוף המיוחד מזל ש + ... משפט בעמוד . 105 המלה פעם מוקנית בעמוד 103 כמלת זמן ומתורגלת במשפטים בזמן עבר . יש לשים לב ולא לערב משמעות זו של מלת זמן עם המשמעות האחרת של המלה , כמו בצירופים " פעם אחת' או '' כמה פעמים . '' תבניות . 1 נטיית הפעלים בבניין פעל בגזרת השלמים ( כולל לי הפועל גרונית ) בזמן עבר מוצגת בעמוד . 102 כדאי לתרגל את הנטייה בפעלים שנלמדו עד כה ; כתב , למד , קרא , אכל , שמע , הלך , נסע , אמר , ידע , אהב , חזר , ישב , שמר , פגש , פחד , רקד , עבד , צבע , שאל , עמד , ברח , כעס , תפס . בניגוד לצורות הפעלים בגזרת ע"ו , שבהן הסיומות של שמות הגוף מצטרפות לבסיס קבוע ולא משתנה , בגזרת השלמים הבסיס אינו קבוע , אלא משתנה לפי הגוף . למשל ו ^» מרנו , שמרתם , ^> מרו . בשפת הדיבור על של לא מקפידים הגייה נכונה ^ מרתם , ואין צורך להקפיד על כך בדיבור של תלמידים עולים . . 2 התבנית כואב לי ה ... דורשת התאמה במין ובמספר . הפועל משתנה על פי שם העצם 1 כואב לי הראש . כואבת לי הבטן . כואבות לי השיניים . בשלב זה אין לדרוש מהתלמיד ליצור את ההתאמה הדקדוקית , ויש לתת לו את התבניות הנכונות . 3 הצירוף הכי + שם תואר מופיע בשיחה בעמוד 104 ובכותרת לתרגיל בעמוד . 111 יש לשים לב שצירוף זה בא תמיד אחרי שם עצם מיודע . ? החבר הכי טוב . הצירוף החבר הטוב ביותר , המביע אותה משמעות , איננו נפוץ בלשון הדיבור , ולכן איננו נלמד כאן . A אחרי אסור יש לצרף שם פועל . כאן נלמדת התבנית אסור + אות היחס ל- בנטייה + שם פועל . התבנית מוקנית ומתורגלת בעמודים . 109-108 משחק משחק "שלום , אדוני המלד '' ( עמוד ( 102 י על הלוח כתובה רשימת פעלים : נסע , הלך , אכל , כעס , פגש , עבד , צבע , תפס , כתב , למד , קרא , שמע , ישב , שמר , רקד וכר . תלמיד א ? . ' שלום , אדוני המלן . תלמיד בי : שלום , בני היקר , איפה היית ומה עשית ! תלמיד א' י הייתי בבית ו ... ( מציג את אחד הפעלים . ( המלך מנחש ואומר : היית בבית ואכלת . אם המלך ניחש נכון , תלמיד א' בורח , והמלך מנסה לתופסו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר