עמוד:34

י חידה — 3 החבור ה הולכת לסרט המורה יקנה ויתרגל בעל פה את אוצר המלים החדש ואת התבניות המופיעים בעמודי ההכנה ( עמודים ( 39-36 ויחליט , לפי שיקול דעתו , אם יש להקנות ולתרגל מראש מרכיבים לשוניים נוספים , שאינם מתורגלים בדפים אלה . סדר ההערות שלהלן הוא לפי סדר הופעת המרכיבים הלשוניים ברשימה שבעמוד , 35 ולא לפי סדר ההקניה בשיעורים . שמות עצם שמות העצם חללית , כדור הארץ , כוכב מוקנים בציורים שבעמוד . 43 שם העצם חוג מופיע כאן במשמעות של שיעור המתקיים אחרי הצהריים מחוץ למערכת השעות בבית הספר . שם העצם המופשט פגישה יובן מתוך כמה הקשרים ו פגישה של חבורת המצוינים או פגישה של תלמיד עם מורה , למשל : יש לי פגישה עם המורה שלי . שם העצם קופה מופיע כאן במשמעות של קופת קולנוע . לשם העצם שיעורים שתי משמעויות ! האחת — שיעורים בבית הספר ( נלמדה בספר א , ( ' והשנייה , הנלמדת כאן — שיעורי בית . פעלים הפעלים לקנות , לנוח , לעזור מוקנים בעזרת הציורים המתארים את השבוע של רובו בעמודים . 37-36 הפעלים דומה ל ,... עוזר ל ,... פוחד מ ... מוקנים ומתורגלים בהקשרים המבהירים את משמעותם . לפעלים אלה יש אות יחס מוצרכת , שהיא חלק בלתי נפרד מהם , ויש ללמוד את הפועל עם אות היחס הקשורה אליו . אין צורך ללמד את החוקיות הקובעת את ניקוד אותיות היחס . התלמידים ילמדו כיצד להגותו מתוך השימוש בשפה . שימו לב : תווית היידוע ה נשארת אחרי אות היחס מ ואיננה נבלעת בה , למשל ' היא פוחדת מהכלב . שמות תואר ( תארים ) במקצת התארים צורן הנקבה הוא -ת . למשל י אחרת , מעניינת . בתארים אחרים צורן הנקבה הוא -ה . למשל : מצחיקה , נחמדה , פתוחה . מלות שאלה כדאי לתרגל את מלות השאלה החדשות — איזה , ! מתי ! — ולחזור על מלות השאלה שנלמדו בספר אי . ? איפה ,, ! לאן , ! מה , ! מי ! התלמידים יכולים לחבר שאלות על משפטים נתונים . למשל : המורה ו אני קורא ספר מעניין . התלמיד : איזה ספר אתה קורא ! וכוי . שונות ימי השבוע מצוינים במספר סודר , אך בינתיים אין ללמד את המספר הסודר . יש ללמד את ימי השבוע כמלים בודדות ולא לתרגל את המספר הסודר בצירופים אחרים ( כגון ! אני ראשון בתור . ( הביטוי כל יום יכול להופיע כתחילת המשפט או בסופו . למשל : ריבו נח כל יום . כל יום רובו נח . תבניות . 1 אפשר / אי אפשר + שם פועל : כאן נלמדת המלה אפשר במשמעות של יכול . כלומר , האם קיימת או לא קיימת אפשרות לעשות משהו , ולא כמשמעותה בפניית בקשה נימוסית , למשל ו אפשר לקבל קפה 1 הנושא בצירופים אלה הוא סתמי . כלומר , אין אומרים מי יכול ; לא חשוב מי , או לא ידוע מי . חשובה הפעולה ; אם יש אפשרות לעשותה או לא . . 2 ביטויי הזמן הם בדרך כלל בצירוף אות היחס ב : ביום ראשון , במוצאי שבת וכוי . יש לתרגל ביטויים אלה פעמים רבות . . 3 נטיית שם התואר והתאמה בין שם העצם ובין שם התואר : ביחידה זו מתורגלת ההתאמה , אך אין לדרוש מהתלמיד שייצור צירופים חדשים בעצמו , כיוון שהמין הדקדוקי של שמות העצם איננו מובן מאליו . שימו לב : צירוף שם עצם ושם תואר מהווה משפט , שם כאשר הע ^ ם מיודע ושם התואר איננו מיודע . זהו משפט שמני ו הספר מעניין . יש תלמידים , שאינם רגילים למשפטים שמניים , ומשפטים שנוסף בהם אוגד ברורים להם יותר . למשל ; הספר הוא מעניין . A משפט מושא . אני חושב ש .... תרגול משפטי מושא אלה אינו גורם בדרך כלל קושי בהקניה , אך נותן לתלמיד אפשרות לומר משפטים מורכבים ארוכים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר