עמוד:2

יחידה " — 1 חבורת המצוי נים" המורה יקנה ויתרגל בעל פה את אוצר המלים החדש ואת התבניות המופיעים בעמודי ההכנה ( עמודים ( 7-4 ויחליט , לפי שיקול דעתו , אם יש להקנות ולתרגל מראש מרכיבים לשוניים נוספים , שאינם מתורגלים בדפים אלה . סדר ההערות שלהלן הוא לפי סדר הופעת המרכיבים הלשוניים ברשימה שבעמוד , 3 ולא לפי סדר ההקניה בשיעורים . שמות עצם רוב שמות העצם — גינה , כלב , נדנדה , סוד , ספסל , עץ , קבוצה , שחקן כדורגל — מוקנים בעזרת מדרש התמונה שבעמוד . 4 שתי המלים — חבורה , קבוצה — מוקנות זו בצד זו . המלה חבורה פירושה קבוצה של חברים . חבורה מתאימה לתוכן הספציפי של הספר , ואילו קבוצה היא מלה כללית יותר ושימושית בהקשרים רבים בחיי הילדים בבית הספר . שימו לב , מופיעה כאן הסמיכות חבורת המצוינים . אין צורך להתייחס לניתוח כללי הדקדוק של הסמיכות , אלא ללמד את הצירוף בשלמותו . פעלים שמות הפועל של פעלים ידועים וחדשים — לדעת , להיות , לישון , לעשות , לרוץ — מוקנים כאן כדי לשרת את התבנית הלשונית אני צריך / אגי יכול + שם פועל . שמות תואר שם התואר רחב מוקנה במדרש התמונה בעמוד . 4 שמות התואר — עצוב , שמח — מופיעים בקטעים כמלים בודדות . בשלב זה אין צורך לתרגל את הכלל הדקדוקי של התאמה בין שם העצם ובין שם התואר ( ילד עצוב , ילדה עצובה . ( מלות יחס מלת היחס על יד מוזכרת בעמוד 5 בשאלות הקשורות לציור . יש ללמד את על יד כאשר עוסקים במדרש התמונה שבעמוד . 4 מלת היחס מ ... מופיעה בצירוף הילדים מבית הספר , אך איננה מתורגלת באופן שיטתי . צורות בודדות מן הנטייה של מלת היחס של , כמו ו שלגו , שלכם וכו , ' מופיעות בשיחות ובקטעים , ואפשר להבין אותן מתוך ההקשר . הקניה שיטתית של הנטייה מופיעה בהמשך היחידה בעמודים . 15-14 שונות שמות המספר — אחד , שלושה — מוקנים במדרש התמונה שבעמוד 4 ונלמדים כמלים בודדות ולא באופן שיטתי בין שאר כל המספרים . תבניות אחרי אגי יכול / אני צייד יש לצרף שם פועל . כאן נלמדת התבנית ביחיד וביחידה בלבד . ההבדל במשמעות בין יכיל ובין צריך מוקנה על פי ההקשרים השונים . למשל : אני יכול לשחק בכדור . לעומת אני צריך לשמוע מה המורה אומרת . מרכיבים לשוניים נוספים המורה יוכל להוסיף לפי שיקול דעתו תרגול בעל פה של מעבר משם עצם ביחיד לשם עצם ברבים בזכר ובנקבה ; שמות עצם בזכר ( ספסל , כלב , עץ , שחקן : ( ספסל אחד ^ הרבה ספסלים . ובנקבה ( גינה , קבוצה , נדנדה , חבורה : ( גינה אחת י * הרבה גינות . שימו לב ; אף על פי שהתלמיד נפגש כאן עם צירופים שיש בהם התאמה בין שם העצם ובין שם התואר , כגון 1 עץ רחב , עצים רחבים , אין לדרוש מהתלמיד יצירת צירופים כאלה , כיוון שהמין הדקדוקי של שמות עצם רבים אינו מובן מאליו , ונדרשות התנסויות רבות בשפה עד שמפנימים את השימוש העצמאי בהתאמה הדקדוקית . לשון ההוראות כדאי להקנות מלים אלה בעזרת דוגמות , לפני שהתלמידים נתקלים בהן בעת קריאת ההוראות לתרגילים שביחידה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר