עמוד:76

מבוא לפרק "אחוזים" הפרק "אחוזים" הנלמד בכיתה ה' הוא הראשון בפרקי האחוזים בסדרה "שבילים לבית הספר היסודי . " וכך נכתב בתכנית הלימודים במתמטיקה ( תשס"ו , ( 2006 על הנושא אחוזים בכיתה ה' ( עמוד : ( 101 היכרות ראשונה עם המושג אחוז - שם אחר למאית - ומשמעות אחוזים פשוטים . ( 10 % , 25 % , 50 % ) בפרק הנוכחי יכירו התלמידים את האחוזים כנדרש בתכנית הלימודים ויעסקו בשימושים של אחוזים בחיי היום יום . במהלך ההוראה של הפרק מומלץ לזכור כי הפרק הוא "טעימה" ראשונה בנושא "אחוזים , " ובשלב זה אין צורך לגלוש לפעילויות מורכבות יותר בנושא . לפי תכנית הלימודים הנושאים המורכבים יותר נלמדים בכיתה ו' ( ושוב בחטיבת הביניים , שם יוסיפו וירחיבו את הנושא . ( המורכבות של בעיות העוסקות באחוזים והמעבר ההדרגתי מבעיות העוסקות בשברים לבעיות העוסקות באחוזים נדגים את המורכבות של הנושא ואת המעבר אליו בעזרת מודל העיגול . מובן שאפשר להשתמש גם במודלים אחרים , כפי שעשינו גם במהלך פרק זה . א . בעיות העוסקות בשבר כחלק משלם ( בלי כמויות ) בבעיות מסוג זה עוסקים בחלקים השונים או השווים של שלם בלי לתת את הדעת לגודלו של השלם ( כלומר , למספר המתאר את הכמות שהוא מייצג . ( בלי לנסח זאת במפורש עוסקים אפוא ביחס שבין חלק מן השלם לבין השלם כולו . דוגמה במבחן היו הרבה תרגילים . אפרת פתרה את כולם ושגתה ב 1 מהם . איזה חלק מהמבחן פתרה אפרת נכון ? המספרים בבעיה זו הם 1 , 1 ו . 3 ב 1 השתמשנו כדי לחשב את חלק המבחן שפתרה אפרת נכון : 4 4 . 1 - = 3 ב . בעיות העוסקות בשבר כחלק מכמות בבעיות מסוג זה מעורבים המספרים שהיו בסוג הראשון : המספר , 1 המייצג את השלם , והשברים , המייצגים חלקים שלו . אבל נוסף עליהם יש בבעיות כאלה גם מספרים המתארים את הכמויות : הכמות השלמה והכמות או הכמויות המתאימות לחלקים הנידונים בבעיה . דוגמה במבחן היו 63 תרגילים . אפרת פתרה את כולם ושגתה ב 9 מהם . כמה תרגילים פתרה אפרת נכון ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר