עמוד:51

התלמידים שעובדים במודל יכולים למצוא את גובה המלבן בשתי דרכים עיקריות : על ידי חישוב מתמטי או בדרך של העברת משבצות . כל דרך מתמקדת בפן אחר של הממוצע , ולכן רצוי שבסופו של התהליך יכירו התלמידים את שתי הדרכים . . 1 חישוב מתמטי התלמידים מוצאים את מספר המשבצות הכולל בדיאגרמה בעזרת תרגיל חיבור , ולאחר מכן הם מחשבים את הממוצע בעזרת תרגיל חילוק או משוואה . דוגמה : מספר המשבצות הכולל : 1 + 5 + 6 = 12 כדי לחשב 12 : 3 = את גובה או 12 המלבן = יש ש לפתור . 3 את אחד התרגילים האלה : גובה המלבן הוא אפוא . 4 התלמידים שפותרים בדרך זו אינם משתמשים במודל ככלי לפתרון הבעיה , אלא מוסיפים אלגוריתם מתמטי . למעשה המודל משמש להם בעיקר לייצוג המושגים הקשורים בממוצע ( מספר המספרים , הסכום וכדומה , ( ואת החישוב הם מבצעים בנפרד . . 2 פתרון בדרך של העברת משבצות תלמידים שעובדים בדרך זו יעבירו משבצות מעמודות גבוהות לעמודות נמוכות במטרה להגיע למצב שבו על העמודות יהיו שוות גובה , כך שייווצר מלבן . לדוגמה : החשיבות של העבודה בדרך זו היא במציאת הקשר שבין הממוצע לבין קבוצת המספרים . דרך זו מאפשרת לחקור את תכונות הממוצע ולפתור בעיות מסוג זה : הממוצע הוא . 5 מה יכולים להיות ארבעת המספרים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר