עמוד:28

ז . יצאתי מהמספר 0 . 06 והתקדמתי ב4– קפיצות שוות בלבד . לאיזה מספר הגעתי בכל פעם , אם גודל הקפיצה שלי הוא ? 10 ? 1 ? 0 . 1 ? 0 . 01 הפעילות המוצעת כאן משמשת הכנה גם לפעילויות 5-4 בעמוד . 46 רב דף 30 מתאים לפעילות זו . לסיכום פעילות 4 בעמוד 46 אפשר לשאול : באילו מהסדרות הספרה 3 משתנה ? אם נמשיך את הסדרות , באילו מהסדרות ספרת המאיות תמשיך להיות ? 3 בדומה לזה אפשר לסכם ולשאול בפעילות : 5 אם נמשיך את הסדרות , באילו מהסדרות הספרה 1 תמשיך להיות ספרת היחידות ? באילו מהסדרות הספרה 8 תמשיך להיות ספרת המאיות ? בעמוד 47 פעילות 8 נתונות סדרות לא חשבוניות : בסעיף א קופצים בכל פעם לסירוגין : קפיצה של 0 . 5 קדימה ולאחריה קפיצה של 0 . 2 אחורה . בסעיף ב גם כן קופצים בכל פעם לסירוגין : קפיצה של 0 . 1 קדימה ולאחריה קפיצה של 0 . 01 קדימה . בסעיף ג גודל הקפיצה גדל בכל פעם : גודל הקפיצה הראשונה , 0 . 01 - השנייה , 0 . 02 - השלישית 0 . 03 - וכן הלאה . השוואה - עמודים 50-48 בעמודים אלה עוסקים בהשוואת מספרים עשרוניים . בעמוד 48 ההנחיה היא להיעזר בפסים העשרוניים ובטבלה העשרונית כדי להשוות בין המספרים . חשוב שהתלמידים יבינו שמקום הספרה הוא הקובע את ערכה של הספרה . ניתן להיעזר בפסים העשרוניים כדי למנוע טעויות רווחות בקרב תלמידים . אחת הטעויות - התייחסות לחלק שמימין לנקודה העשרונית כאל מספר שלם . לדוגמה : תלמידים רבים טועים לחשוב ש 0 . 25 גדול מ , 0 . 6 מכיוון ש 25 גדול מ . 6 סימון המספרים על הפסים העשרוניים מראה לתלמידים את ההבדל בין הגדלים , והסימון בטבלה העשרונית מבהיר את הערך של כל ספרה במספר . רב דף 31 מתאים לעמוד . 48 בעמוד 49 יש יישום של השוואת מספרים עשרוניים במדידת זמן בתחרות ריצה . אם תלמידים בכיתה מתעניינים בנושא זה , אפשר לפתח אתם שיחה ולשאול : האם היום רצים מהר יותר מלפני חמישים שנה ? אפשר לשוחח על ספורט ופוליטיקה ולהביא את הדוגמה שבחוברת לתלמיד המספרת על ג'סי אוואנס , האצן האפרו אמריקאי שזכה בארבע מדליות זהב באולימפיאדה בגרמניה הנאצית , ועל קשייו בארצות הברית כאתלט שחור עור כשחזר עטור ניצחון . בעמוד , 50 פעילויות , 7-6 תלמידים מתקשים יכולים לסמן חצי ( או ( 3 על פס המאיות ואז לערוך את ההשוואות הנחוצות . פעילות זאת תורמת לפיתוח תובנת המספר . ניתן לבקש מהתלמידים לכתוב מספרים נוספים הקטנים מחצי ומספרים נוספים הגדולים מ . 3 עמודים 52-51 בעמודים אלה עוסקים בתרגילים פשוטים של חיבור וחיסור מספרים עשרוניים , תרגילים המחזקים את ההבנה של המבנה העשרוני . בפעילויות 9 ו 10 בודקים את המשמעות של תוספת של 0 . 1 א 0 . 01 למספרים עשרוניים שונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר