עמוד:13

בדיון ניתן להיעזר , כמובן , בפסים העשרוניים ובטבלה העשרונית . בשאלה ב , למשל , רושמים 3 בטור של היחידות וממירים כל יחידה ב 10 עשיריות . מקבלים 30 עשיריות . אפשר להראות זאת גם בפסים : לוקחים 3 פסי יחידה , הופכים אותם ורואים שיש בהם 30 עשיריות . שאלות מסוג זה רצוי לשאול גם בהמשך הלמידה בחומר . בהמשך אפשר גם להקשות בשאלות מורכבות יותר , למשל : כמה עשיריות הן 3 יחידות ושתי עשיריות ? כמה יחידות יש ב 42 עשיריות ? לעמוד 12 מתאים רב דף . 8 עמודים 14-13 בעמודים אלה עוסקים בפירוק מספרים עשרוניים קטנים מ 10 ומספרים עשרונייים גדולים מ 10 בדרכים שונות , לא על פי המבנה העשרוני דווקא . בפעילויות אלה התלמידים עוסקים בפועל בחיבור מספרים עשרוניים . הנה , לדוגמה , סעיף א בעמוד : 13 תלמידים שונים מוצאים את הכמות בדרכים שונות : - על ידי חיבור , בעל פה או בכתב : - 1 . 5 + 1 . 5 + 0 . 2 = 3 . 2 על ידי מנייה בדרך נוחה , למשל : 2 , 1 . 5 ( תוספת של 3 , ( 0 . 5 ( תוספת של 3 . 2 , ( 1 ( הוספת 0 . 2 ל . ( ' אם יש תלמידים שבשלב זה מתקשים לחבר מספרים עשרוניים שלא על פי המבנה העשרוני , כגון , 1 . 5 + 1 . 5 יש להציע להם לסמן את הכמויות על הפסים העשרוניים . שימו לב : באופן מכוון הגדלים של המכלים אינם שווים בכל הסעיפים כדי למנוע אוטומטיזציה של פעילות התלמידים . לעמוד 13 מתאים רב–דף . 9 לתלמידים מתקדמים ( משמש המשך ישיר של עמודים 14-13 בחוברת לתלמיד : ( על כל כלי אפשר לסמן בצבע כמות שאינה ממלאת את הכלי ולבקש מהתלמידים לכתוב תרגיל מתאים כדי לחשב את כמות הצבע הכוללת . לדוגמה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר