עמוד:55

ו . השבר כמנת שלם בשלם ( עמודים 124-119 בחוברת לתלמיד ) הנושאים : משמעות השבר כמנת שלם בשלם , חילוק שלמים הקדמה ביחידה זו לומדים לפתור תרגילי חילוק שבהם המחולק קטן מהמחלק , למשל 3 : 4 = או המחלק קטן מהמחולק , למשל . 5 : 4 = 5 4 עד כה התרגלו התלמידים בדרך כלל לראות את השבר כחלק מתוך שלם נתון . למשל , משמעות השבר 4 5 היא ארבעה חלקים שווים מתוך 5 חלקים שווים שיש בשלם . ביחידה זו לומדים לראות את החלקים כמנת שלם בשלם . עמוד 119 פעילות 3 1 חקר 3 עם המורה 3 נושא חדש סבתא אפתה 4 פשטידות וחילקה כל פשטידה ל3– חלקים שווים . סעיף א התלמידים נשאלים איזו כמות של פשטידה קיבל כל נכד . בחלוקה זו החלקים שקיבל כל נכד מפוזרים בכמה שלמים . כלומר , אי–אפשר לראות את כל החלקים שקיבלה אסתי , לדוגמה , כחלקים של אותו שלם - אסתי קיבלה שליש אחד מכל אחת מהפשטידות . מומלץ לנסות להמחיש את המשימה לתלמידים במשחק סימולציה . חשוב שהתלמידים יפעילו שיקול דעת וילמדו לבדוק אם התשובות שלהם הגיוניות . לכן שאלנו למשל , שאלה כזאת : האם כל נכד קיבל יותר מפשטידה אחת או פחות ? על התלמידים לבדוק אם השבר שקיבלו הוא תשובה מתאימה לשאלה זו . כדי לענות על השאלה אפשר לעודד את התלמידים לנסות לסדר את כל החלקים שקיבל כל נכד בתבנית אחת , כמו שמודגם כאן . אסתי , למשל , קיבלה שלושה שלישים של פשטידה ועוד שליש מפשטידה נוספת - בסך הכול היא קיבלה 4 פשטידה . רצוי לוודא שהתלמידים מזהים שכל נכד קיבל 1 1 פשטידות . סעיף ב ענת הציעה לחתוך פשטידה אחת בלבד . בחלוקה שהציעה ענת קל יותר לראות את החלק שקיבל כל נכד . בסעיף זה התלמידים מתבקשים לחלק את ארבע הפשטידות לפי הצעתה של ענת בלי לחתוך את הפשטידות , כלומר , להשאיר שלוש מהן שלמות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר