עמוד:50

תבנית ד נחתוך כל פרוסה שגודלה רבע עוגה ל3– פרוסות שוות שגודל כל אחת מהן , 1 סך הכול : . 9 סך הכול בתבנית : 3 + 3 = 9 + 3 = 12 12 עמוד 98 פעילות 3 5 חקר 3 אינטגרציה 3 עם המורה 3 נושא חדש רצוי לתת לתלמידים לעבוד על המשימה בקבוצות . אפשר לפתור את המשימה בדרכים שונות , ולכן מומלץ לא להנחות את התלמידים לדרך פתרון מסוימת . בסיום המשימה תציג כל קבוצה את דרך הפתרון שלה וייערך דיון כיתתי בנכונות הפתרון . בסעיף א ייתכן שחלק מהתלמידים ינסו למצוא תחילה את כמות המיץ המתקבלת , אף שעדיין לא למדו לחבר שברים , ואחרים ינסו למצוא את התשובה על ידי השוואת שברים . אם תלמידים טוענים שלפי הציורים של כלי המדידה רואים ש– 1 ליטר ועוד 1 ליטר הם פחות מ1– ליטר , יש לשאול אותם אם היה אפשר להגיע לידי מסקנה זו גם בלי להיעזר בציורים של כלי המדידה . סעיף א הנה דרך אפשרית לפתרון : לאחר שמוזגים 1 ליטר מיץ אננס לכלי שנפחו 1 ליטר , חצי מהכלי מתמלא והחצי האחר נשאר ריק . אם נמזוג לאותו הכלי עוד 1 ליטר מיץ פטל , לא יתמלא הכלי כי 1 ) 1 > 1 2 ליטר מיץ פטל זה פחות מ– 1 ליטר - החלק הריק של הכלי . ( מכאן אפשר להסיק : . 1 + 1 > 1 סעיף ב בסעיף זה רוצים לדעת מהי הכמות המדויקת של המיץ המעורב שתתקבל . התלמידים יכולים להיעזר בכלי המדידה כדי להחליט . דוגמה לפתרון אפשרי : אם ינסו התלמידים "למזוג" את שתי הכמויות לכלי המדידה המחולק ל3– חלקים שווים , לא יגיע המיץ המעורב לקו סימון שעל פיו אפשר לקבוע את כמות המיץ שתתקבל . באופן דומה גם בכלי המחולק ל2– חלקים שווים המיץ אינו מגיע לקו סימון בכלי המדידה . לעומת זאת בכלי מדידה המחולק ל6– חלקים שווים אפשר למדוד גם שלישים וגם חצאים , ולכן יגיע הנוזל לקו סימון המאפשר לקרוא את הסכום שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר