עמוד:48

התלמידים ימלאו שתי תבניות שלמות אך יתקשו לחשב באיזה חלק מהתבנית השלישית יש עוגה ( התבנית שבה רבע ועוד שישית עוגה . ( מומלץ לעודד את התלמידים לחפש דרכים למציאת החלק הזה ולערוך דיון : קשה לדעת בדיוק מהו חלק התבנית שיש בו עוגה משום שהפרוסות בתבנית אינן שוות בגודלן . מה אפשר לעשות אפוא כדי שכל הפרוסות בתבנית זו יהיו שוות בגודלן ? סעיף ג סעיף זה נועד לעזור לתלמידים לחשב באיזה חלק מכל מהתבנית השלישית יש עוגה - קל לקבוע את החלק במדויק כאשר כל הפרוסות בתבנית שוות בגודלן . שימו לב : כאשר מחלקים פרוסה לפרוסות קטנות יותר השוות זו לזו בגודלן , למעשה מבצעים הרחבה . נדגים דרך זו בפתרון א : תבנית א : את הפרוסה שגודלה 1 עוגה חותכים לשתי פרוסות שוות ( הדבר שקול להרחבת השבר 1 לשבר . ( 2 בסך הכול יש בתבנית ארבע פרוסות שוות שגודל כל אחת מהן 1 עוגה . + = + = = 1 4 2 4 4 4 תבנית ב : את הפרוסה שגודלה עוגה חותכים לשתי פרוסות שוות שגודל כל אחת מהן הוא 1 עוגה ( הדבר 3 שקול להרחבת השבר 1 לשבר . ( 2 בסך הכול יש בתבנית ארבע פרוסות שוות שגודל כל אחת מהן 1 עוגה . + = + = = 1 6 3 6 6 6 תבנית ד : זהו החלק הקשה ביותר בשאלה ובהחלט ייתכן שלא כולם ידעו לפתור אותו . אך מומלץ לעודד את כולם לנסות לחתוך כל פרוסה לכמה חלקים שווים , כך שכל הפרוסות בתבנית יהיו שוות בגודלן . את הפרוסה שגודלה עוגה חותכים לשתי פרוסות שוות - גודל כל אחת מהן 1 עוגה . כיצד יודעים 6 מה הגודל של כל פרוסה כזאת ? אפשר לדמיין שהתבנית הייתה מלאה ומחולקת ל6– פרוסות שוות שגודל כל אחת מהן 1 עוגה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר