עמוד:46

ה . חיבור וחיסור שברים ( עמודים 118-96 בחוברת לתלמיד ) הנושא : חיבור וחיסור שברים בעלי מכנים שונים על ידי מציאת מכנה משותף הקדמה ביחידה זו נלמד נושא חדש : חיבור וחיסור שברים בעלי מכנים שונים על ידי מציאת מכנה משותף . היחידה נפתחת בחזרה קצרה על מה שנלמד בפרק השברים הקודם ( שברים - חלק ג : ( חיבור וחיסור שברים בעלי מכנים שווים או מוכלים ( מכנה אחד הוא כפולה של האחר . ( פעילות 4 ( עמוד ( 97 היא פעילות חקר המעלה את הצורך בחיבור בעזרת מכנה משותף . בהמשך היחידה ( עמוד 98 ואילך ) מודל הסיפור שמשתמשים בו הוא מודל "כלי המדידה" שהוצג ביחידה הקודמת . אפשר להיעזר בדף כלי המדידה שבסוף החוברת לתלמיד ( וגם באתר האינטרנט של מטח . ( בתחילת הפרק לא רצוי ללמד את התלמידים לחבר ולחסר שברים על ידי הבאתם למכנה משותף - מומלץ לאפשר לתלמידים להתנסות בפעילויות החקר באופן חופשי , והתנסויות אלה יוליכו אותם להבנה משמעותית יותר של הנושא . עמוד 97 פעילות 3 4 חקר 3 אינטגרציה 3 עם המורה 3 שימוש "לא שקוף" בשברים 3 נושא חדש מטרות : זוהי פעילות פתיחה - משימת חקר שנועדה לארגן את הידע : לחזור על הנושאים שנלמדו ולהעלות לדיון נושא חדש - חיבור וחיסור שברים שהמכנים שלהם שונים . כדי לפתור את המשימה יש להשתמש במיומנויות שונות שרובן כבר נלמדו בשלב זה : זיהוי שברים , צמצום והרחבה , חיבור שברים בעלי מכנים שווים . נוסף על כך עולה הצורך במיומנות חדשה שעדיין לא נלמדה : חיבור בעזרת מכנה משותף . מטרה נוספת של המשימה היא לעורר יצירתיות : למשימה זו יש דרכי פתרון מגוונות . גם במשימה זו רצוי לא ללמד חיבור וחיסור בעזרת מכנה משותף . תיאור המשימה : במשימה מוצג סיפור על קונדיטוריה שאופים בה עוגות שוקולד בתבניות עגולות שוות בגודלן ומחלקים כל עוגה לפרוסות שוות . יש ארבעה סוגים של חלוקה : חלוקה ל2– פרוסות חלוקה ל3– פרוסות חלוקה ל4– פרוסות חלוקה ל6– פרוסות . בסוף היום האופים נוהגים לצרף שאריות ולמלא תבניות . אפשר לספר כבר בהתחלה את הנתון בסעיף ב : בקונדיטוריה נוהגים למלא תבניות כך שכל הפרוסות באותה תבנית שוות בגודלן ( כדי שלא ייראו כשאריות . ( מומלץ להפוך את המשימה לאותנטית וליצור אווירה של משימה אמיתית בקונדיטוריה . אפשר להעשיר את סיפור הקונדיטוריה כיד הדמיון . אלה הן שאריות העוגה בתבניות השונות בסוף היום :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר