עמוד:38

ג . צמצום והרחבה ( עמודים 75-61 בחוברת לתלמיד ) הנושאים : שאלות יישום העוסקות בצמצום והרחבה ביחידות הקודמות עסקנו בנפרד בפעולת ההרחבה ובנפרד בפעולת הצמצום . ביחידה זו יש שאלות מעורבות מסוגים שונים שבהן התלמידים נדרשים להחליט בעצמם באיזו פעולה יש להשתמש לצורך הפתרון : צמצום או הרחבה או בשתי הפעולות גם יחד . עמוד 61 פעילויות 3-1 שבעמוד זה מדגישות את פעולות ההרחבה במספר נתון ופעולת הצמצום באותו המספר כפעולות הפוכות זו לזו . לעמוד 61 מתאים רב–דף . 7 עמודים 63-62 פעילויות 7-4 שבעמודים אלה משמשות חזרה על ישר המספרים . משימות אלה גם ממחישות על ישר המספרים את משמעות השוויון בין שבר נתון לשבר המורחב או המצומצם שלו : לכל השברים האלה מתאימה אותה הנקודה על ישר המספרים . לעמודים 63-62 מתאים רב–דף . 8 עמודים 69-66 פעילויות 18-14 מדגימות כיצד אפשר להשתמש בפעולות הרחבה וצמצום להשוואת שברים וכן מדגישות את עקרון הצפיפות של השברים : בין כל שני שברים נתונים אפשר למצוא שבר נוסף . עמוד 71 פעילות 23 המשימה מבוססת על נתונים אמתיים . לחקיקת חוקים שונים בכנסת דרוש רוב יחסי שונה . משימה זו ניתנת לפתרון בדרכים שונות . רצוי לאפשר לתלמידים לפתור את המשימה בכוחות עצמם ולדון במליאה על דרכי הפתרון השונות . אפשרות א לפתרון - חישוב ערך החלק מכמות נתונה 2 חוק א יתקבל אם יצביעו 100 חברי כנסת , כי מ120– חברי כנסת הם 80 חברי כנסת והרי 3 . 100 < 80 חוק ב לא יתקבל אם יצביעו 48 חברי כנסת , כי מ120– חברי כנסת הם 72 חברי כנסת והרי 3 . 48 > 72 חוק ג יתקבל אם יצביעו 96 חברי כנסת כי מ120- הם 90 ו . 96 < 90– אפשרות ב לפתרון : השוואת שברים חוק א יתקבל : 100 מתוך 120 חברי כנסת הם 100 120 מכלל חברי הכנסת , ושבר זה גדול מ– 2 כי 2 = 80 120 על ידי הרחבה של השבר 2 3 ב40– ו– . ( 100 120 < 80 חוק ב לא יתקבל : 48 מתוך 120 חברי כנסת הם 48 120 מכלל חברי הכנסת , ושבר זה קטן מ– 5 כי 5 = 50 120 על ידי הרחבה של השבר 5 ב10– ו– . 50 120 < 48

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר