עמוד:34

עמודים 51-50 פעילות 3 2 חקר 3 עם המורה בבעיה זו מסופר על שדה המחולק ל12– חלקות שוות בגודלן . ב8– מהחלקות מגדלים פלפלים , ובשאר החלקות מגדלים גידולים אחרים ( ראו סרטוט להלן . ( השאלות במשימה מתמקדות בחלק השדה שמגדלים בו פלפלים . בסרטוט אפשר לראות כי חלק השדה שמגדלים בו פלפלים הוא . 8 אפשר לדון בהצעתו של דן במליאה , לענות יחד על השאלות ולרשום את התרגילים המתאימים . הצעתו של דן להסרת הגדרות : לאחר שיבצעו את ההצעה ייראה השדה כך : מספר החלקות הכולל קטן פי 2 ממספרן המקורי . מספר החלקות הכולל המתקבל הוא . 6 תרגיל מתאים : . 12 : 2 = 6 מספר חלקות הפלפלים קטן פי 2 ממספר חלקות הפלפלים בחלוקה המקורית . מספר חלקות הפלפלים עכשיו הוא . 4 תרגיל מתאים : . 8 : 2 = 4 בסרטוט של השדה לאחר ביצוע הצעתו של דן רואים כי חלק השדה שמגדלים בו פלפלים הוא גם . מאחר שהשטח שמגדלים בו פלפלים אינו משתנה כתוצאה מהסרת הגדרות , אפשר להסיק כי . 8 = 4 6 וזו דרך הכתיבה המתמטית המתארת את המעבר מהמצב ההתחלתי של השדה למצבו לאחר ביצוע ההצעה של דן : - 8 מספר חלקות הפלפלים במקור - 12 מספר החלקות בשדה במקור - 2 מספר החלקות שאוחדו לחלקה אחת על ידי הסרת גדרות - 4 מספר חלקות הפלפלים לאחר הסרת הגדרות - 6 מספר החלקות בשדה לאחר הסרת הגדרות לאחר הדיון בהצעתו של דן מומלץ לתת לתלמידים לבדוק את הצעתה של מיכל בעבודה עצמית . אפשר לשאול את התלמידים מדוע הצעה זו איננה עונה על דרישות החלוקה ( מתקבלות 4 חלקות שוות בשדה , אך הוסרה הגדר המפרידה בין חלקות הפלפלים לחלקות האחרות בשדה . ( לאחר דיון בהצעה של מיכל אפשר לבקש מהתלמידים להציע עוד הצעות משלהם לחלוקת השדה למספר חלקות קטן יותר ( סעיף ג . ( למעשה יש רק אפשרות נוספת אחת לחלוקה המקיימת את דרישות החלוקה שציינו . באפשרות זו כאשר מסירים גדרות , השדה מחולק לשלוש חלקות שוות שטח שעל שתיים מהן מגדלים פלפלים :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר