עמוד:31

לקראת צמצום ( עמודים 48-47 בחוברת לתלמיד ) עמודים 48-47 בפעילויות 1 ו2– שבעמודים אלה עוסקים בחזרה על סימני ההתחלקות . משימות אלה הן הכנה חשובה לקראת יחידה ב העוסקת בצמצום שברים . עמוד 46 פעילות 3 22 שימוש לא שקוף בשברים פעילות זו מציגה בעיה מן החיים שבה לא נאמר באופן מפורש שצריך להשתמש בשברים ובהרחבתם לצורך הפתרון . התלמידים צריכים להגיע לידי המסקנה הזאת בעצמם . חשוב להדגיש שלפיצות שקנו שתי הבנות היה אותו הגודל , וההבדל בין שתי הפיצות היה רק במספר החלקים בכל פיצה . 5 6 3 3 יערה אכלה פיצה . אם מרחיבים ב , 2– מקבלים 6 5 את השבר . על פי הנאמר דפנה אכלה רק פיצה . מכאן נובע כי יערה אכלה יותר פיצה . ( < ) זהו הפתרון המתמטי של הבעיה . ואולם אפשר לפתור את הבעיה בלי להשתמש בשברים אלא בסרטוטים בלבד . מכאן שיערה אכלה יותר פיצה . פעילות 24 פעילות זו היא משימת אתגר שבה חוזרים על הרעיון שכל שבר נתון אפשר להציג גם כמכפלה של שלם בשבר יחידה שמכנהו שווה למכנה של השבר הנתון , לדוגמה : 1 6 ש . 4 = 4 יש דרכי פתרון רבות למשימה זו ויש לאפשר לתלמידים להציג את דרכי הפתרון שלהם . דוגמה לפתרון אפשרי : 4 2 אם צבע דנית צהוב קנתה 1 6 : . ש 3 ליטר 4 = 4 צבע , כלומר צהוב , אם , אפשר היא להסיק קנתה את על ידי הצבע הרחבת הצהוב השבר בבקבוקים ב2– כי של היא 1 קנתה ליטר , היא ליטר הייתה צריכה לקנות 4 בקבוקים כאלה . הסעיף האחרון במשימה זו מורכב יותר . הנה דוגמה לפתרון : כדי למצוא באילו בקבוקים קנתה דנית את הצבע האדום יש למצוא : ? 1 ש 2 = 10 או . 2 = ? 10 דרך לפתרון : אפשר לראות שהשבר הלא ידוע ? 10 התקבל על ידי הרחבת השבר 2 ב . 5– אפשר להסיק שמכנהו של השבר המבוקש הוא . 15 כלומר , קנו 10 בקבוקים של צבע אדום ותכולת כל בקבוק היא 1 ליטר צבע . 15 דפנה אכלה 5 פרוסות מפיצה שהייתה מחולקת ל8– פרוסות שוות . יערה אכלה 3 פרוסות מפיצה המחולקת ל4– פרוסות שוות . אם היו חוצים כל פרוסה כזו לשני חלקים שווים , היה אפשר לומר שיערה אכלה 6 פרוסות מפיצה שהייתה מחולקת ל8– פרוסות שוות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר