עמוד:23

מבחנה ג המבחנה מחולקת ל4– חלקים שאינם שווים . כדי לדעת מהו חלק המבחנה שיש בו נוזל אפשר להסיר את קו הסימון השני מלמעלה : בדרך זו מקבלים מבחנה המחולקת ל3– חלקים שווים בנפחם , וגובה הנוזל מגיע בדיוק לקו השני מבין שלושת קווי הסימון . עכשיו אפשר לראות בקלות שחלק המבחנה שיש בו נוזל הוא . 3 לחילופין אפשר גם להוסיף קווי חלוקה בצורה זו : בדרך זו המבחנה מחולקת לשישה חלקים שווים בנפחם , וגובה הנוזל במבחנה מגיע בדיוק לקו הסימון הרביעי . לפיכך חלק המבחנה שיש בו נוזל הוא . 4 חלק המבחנה שיש בו נוזל אינו משתנה אם מסירים או מוסיפים קווי חלוקה , ולכן ניתן להסיק כי . = 6 3 הערה : בכל אחת מהמבחנות אפשר למצוא את השבר גם בדרכים נוספות של הוספה או הסרה של קווי חלוקה . פעילות 3 6 חקר בפעילות זו מומלץ לתת לתלמידים לעבוד בקבוצות . בדיון הכיתתי תציג כל קבוצה את הפתרון שלה ותנסה לשכנע את הכיתה בנכונות הפתרון . בפעילות זו קשה לקבוע מי קנה כמות גדולה יותר על סמך הציור בלבד . אמנם כל עוגה מחולקת לשלושה חלקים חופפים , אך שלושת החלקים של עוגה א אינם חופפים לשלושת החלקים של עוגה ב ולכן אינם נראים שווי שטח . יש אפשרות סבירה שהתלמידים לא יזהו ששני הילדים קנו אותה כמות עוגה . איך אפשר לשכנע שהילדים אמנם קנו אותה כמות עוגה ? נימוק : 1 ייתכן שיהיו תלמידים מתקדמים שיטענו כי כל אחד מהילדים קנה שני שלישים מהעוגה השלמה , ומאחר שהעוגות נאפו בתבנית זהה , שני שלישים מעוגה א שווים בשטחים לשני שלישים מעוגה ב . נימוק כזה אינו חזותי וקרוב לוודאי שאינו מתיישב עם התחושה של רוב התלמידים . נימוק : 2 נימוק חזותי יכול לשכנע יותר במקרה זה : נצבע את שני חלקי העוגה שקנתה יעל ואת שני חלקי העוגה שקנה אביב :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר