עמוד:19

עמוד 28 פעילות 3 1 חקר אפשר לתת לתלמידים לפתור את סעיפים א ו–ב בעבודה עצמית או בקבוצות קטנות ואחר כך לערוך דיון באפשרויות הפתרון השונות שלהם . בעמוד 43 במדריך זה יש דף מלבנים ובו מלבנים המתאימים לפעילות . התלמידים יכולים להשתמש במלבנים הנוספים כדי להציע הצעות מגוונות לפתרון . סעיף א : רצוי לדון באפשרויות השונות למציאת שבר המתאים לחלק הצבוע של כל מלבן . מוצאים מהו החלק הצבוע 8 ) משבצות ) מתוך כלל השטח 32 ) משבצות ) - החלק הצבוע מתאים לשבר 32 . 8 מסירים קווי חלוקה בין זוגות של משבצות , ומחשבים את החלק של הזוגות הצבועים ( 4 ) מתוך סך כל הזוגות בשלם - ( 16 ) החלק הצבוע מתאים לשבר . 4 מזיזים את החלקים הצבועים כך שחזותית יבלוט שהחלק הצבוע הוא למעשה חלק אחד מתוך ארבעה חלקים חופפים של המלבן השלם , כלומר , 1 משטח המלבן . אם אפשרות כלשהי אינה עולה בדיון הכיתתי , אפשר להציג לפני התלמידים אפשרות זו כפתרון של אחד התלמידים ולשאול אם פתרון זה נכון . מובן שיש לציין את השוויון 1 = 4 = 8 ולציין שכל אחד מהשברים מתאים לכל אחד מהציורים . סעיף ב : כדי לסמן רבע משטח נתון התלמידים נוטים לחלק את המלבן לארבעה חלקים חופפים . מומלץ לעודד את התלמידים להציע דרכים שונות ומגוונות לצביעת רבע מהשלם . הנה כמה מהן : חלוקת המלבן לארבעה חלקים חופפים הנה דוגמאות לשתי דרכים שונות לחלוקה כזו ולצביעת רבע משטח המלבן :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר