עמוד:18

לקראת הרחבה וצמצום ( עמודים 34-28 בחוברת לתלמיד ) הנושאים : שמות שונים לאותו השבר ; זיהוי השבר כאשר השלם מחולק לחלקים שאינם שווים בשטחם ; זיהוי השבר כאשר השלם מחולק לחלקים שווים בשטחם שאינם חופפים ; עיסוק בדרכים שונות לייצוג שבר באותו השלם ; שאלות השוואה כפליות אבזרים : למורה - דפי מבחנות ( בנספחים ) עמודים 34-28 משמשים הכנה ליחידות א ו–ב בפרק העוסקות בהרחבה ובצמצום של שברים . ביחידות אלה נשתמש במודל הכולל סיפור מסגרת וציור כדי להרחיב או לצמצם שברים . הנה דוגמה לשימוש בציור להרחבה של השבר 3 ב : 2– המלבן המסורטט 3 כאן מחולק ל5– חלקים שונים , 3 מהם צבועים . החלק הצבוע של המלבן מייצג את השבר . הרחבה ב2– של השבר 3 מבצעים בסרטוט כך : מוסיפים קווי חלוקה ומחלקים כל אחד מהחלקים השווים ל2– חלקים שווים קטנים יותר . עכשיו אפשר לראות כי חלק המלבן הצבוע מייצג את השבר . 6 כדי לייצג את פעולת הצמצום עושים תהליך הפוך . הנה דוגמה לשימוש בציור לצמצום השבר 6 ב : 2– המלבן הזה מחולק ל10– חלקים שונים , 6 מהם צבועים . חלק המלבן הצבוע מייצג את השבר . 6 צמצום ב2– של השבר 6 מבצעים בסרטוט כך : מסירים קווי חלוקה ומאחדים כל 2 חלקים סמוכים לחלק אחד גדול יותר . 3 חלק המלבן הצבוע מייצג עתה גם את השבר . בעמודים 32-28 יש משימות שבהן אי–אפשר לדעת בקלות מהו החלק הצבוע של השטח הנתון . כדי לגלות מהו החלק הצבוע יש להוסיף או להסיר קווי חלוקה כך שהשלם יהיה מחולק לחלקים שווים . גם אם מצאתם דרכים אחרות לפתור את השאלות שבעמודים אלה - מומלץ לעקוב אחר הפתרונות המוצעים במדריך ולהוסיף קווי חלוקה או להסיר קווי חלוקה כפי שמוסבר . העיסוק בהוספה או הסרה של קווי חלוקה ליצירת שלם המחולק לחלקים שווים משמש הכנה ליחידות א-ג העוסקות במשמעות הפעולות הרחבה וצמצום . מומלץ לא להשתמש בכיתה במונחים “ הרחבה" ו"צמצום" בשלב זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר