עמוד:16

מבוא לפרק "שברים - חלק ד" בפרק זה נלמדים נושאים חדשים : הרחבה וצמצום , מכנה משותף , השוואת שברים באמצעות מכנה משותף וחיבור וחיסור שברים שיש להם מכנים שונים . כמה עקרונות הנחו אותנו בכתיבת הפרק : א . לפני פרק חדש יש פרק "לקראת " ... שבו חזרה על נושאים מתמטיים שכבר נלמדו , ויש להם קשר לפרק החדש . ב . בתחילת כל נושא חדש יש פעילות חקר המיועדת לעבודה בכיתה עם המורה . הלמידה של הנושא היא הדרגתית ונעשית בתוך כדי התנסות ללא הוראה מפורשת של כלל זה או אחר . ג . אל הכלל הפורמלי של הנושא התלמידים מגיעים בעצמם באמצעות פעילויות החקר . אנחנו ממליצים לעבוד לפי סדר זה ומאמינים שהוראה פורמלית של מושג כלשהו בשלב מוקדם מדיי יכולה לפגוע בהבנה משמעותית שלו . לדוגמה , פעולת ההרחבה נלמדת בהדרגה : א . בתחילה - "לקראת הרחבה וצמצום" - התלמידים מתנסים בהוספת קווי חלוקה כדי למצוא שברים מתאימים לשטחים מסומנים . נוסף על כך הם עוסקים במונחים "גדול פי" ו"קטן פי . " ב . לאחר מכן יש התנסות ופעילות חקר ( עמוד 39 בחוברת לתלמיד . ( ג . ההגדרה של הפעולה ניתנת במפורש לראשונה רק בפעילות 5 בעמוד . 39 אנחנו ממליצים מאוד לא ללמד את הטכניקה של ההרחבה ( כפל מונה ומכנה באותו מספר ) ולא להזכיר את המושג ' הרחבה' עד עמוד . 39 שליטה בטכניקה אינה מעידה על הבנה משמעותית . ליד פעילויות מסוימות ניסינו לכתוב מאפיינים חשובים שלהן . עם זאת קשה לקטלג משימה באופן כזה או אחר , כי כל פעילות אפשר להפוך למשימת חקר באמצעות דיון מתאים בזמן מתאים . את המאפיינים סיווגנו כך : 3 חקר פעילות המזמינה התנסות חדשה , מעוררת מחשבה ברמות שונות ומעודדת דרכי פתרון שונות . התלמיד מגלה דבר חדש באמצעות פעילות זו . על פי רוב משימה מסוג זה תופיע בתחילת נושא חדש . 3 אינטגרציה פעילות המזמנת שימוש בידע ובמיומנויות חדשות לצד ישנות . על פי רוב פעילות כזו תופיע לאחר שנלמד נושא חדש . 3 עם המורה פעילות שתוכננה כפעילות כיתתית - עבודה עצמית או עבודה כיתתית בהנחיית המורה . פעילות כזו איננה מיועדת לעבודת בית ועל פי רוב תופיע בתחילת נושא חדש . 3 נושא חדש הופעה ראשונה של נושא חדש בספר . 3 שימוש "לא שקוף" בשברים אמנם פרק זה עוסק בשברים , אך בחיי היום–יום כאשר אנחנו צריכים להתמודד עם בעיה מתמטית , לא תמיד ברור לנו איזה ידע מתמטי עלינו להפעיל כדי לפתור אותה . לכן הקפדנו לשלב בפרק בעיות שלא מוזכר בהן שום שבר , והתלמידים צריכים לזהות בעצמם את הצורך להשתמש בשברים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר