עמוד:10

עמוד 15 הפעילויות בעמוד זה נועדו לחזור על ההסכמים של סדר פעולות חשבון . פעילות 9 נועדה לתרגל את ההסכם שלפיו כאשר יש סוגריים בתרגיל , תחילה פותרים את התרגילים שבתוך הסוגריים . בסעיף א אפשר לבקש מהתלמידים לבדוק מה יקרה אם כלל לא יהיו סוגריים בתרגיל - האם תתקבל אחת התוצאות הנתונות או תוצאה אחרת . תשובות לפעילות : עמוד 16 בפעילות שבעמוד זה מופיעים מושגים שכבר נלמדו בעבר - מספר עוקב ומספר קודם , מספר פריק ומספר ראשוני , סימני התחלקות , מספר זוגי ומספר אי זוגי ותוצאה בקירוב . מומלץ לתת פעילויות נוספות מסוג זה גם בהמשך השנה כדי להמשיך ולתרגל את המושגים האלה . בסעיפים ג ו ה מומלץ לעודד את התלמידים להשתמש בסימני ההתחלקות שכבר נלמדו בכיתה ד . ' בסעיף ה יש שני תנאים שצריכים להתקיים כדי שיימצא המספר המבוקש : המספר צריך להתחלק ב 3 כלומר סכום הספרות של המספר צריך להתחלק ב , 3 והמספר צריך להיות קטן מ . 50 , 000 המספר המתאים הוא . 49 , 998 בסעיף י יש בעיה מילולית חד שלבית . תרגיל : 50 , 000 : 200 = 250 תשובה : 250 שטרות של 200 ש"ח עמוד 17 בפעילות 1 נתון תרגיל כפל פתור ולאחריו תרגילים שיש להתאים להם תוצאה בעזרת התרגיל הפתור . התלמידים צריכים להבין כיצד תשתנה התוצאה בכל פעם בהתאם לשינוי בגורמים - עליהם להיעזר באומדן ולהפעיל תובנה מספרית . דוגמאות לסעיפים שונים : בסעיף א הגורם השני גדל פי , 10 ולכן תוצאת התרגיל החדש תגדל פי . ( 408 , 500 ) 10 את סעיף ד אפשר לפתור על ידי פילוג : 476 × 86 = ( 475 + 1 ) × 86 = 475 × 86 + 1 × 86 = 40 , 850 + 86 = 40 , 936 נתון את אותו סעיף אפשר לפתור בעזרת המשמעות של כפל כחיבור חוזר : בתרגיל הפתור "לוקחים" 86 כמחובר 574 פעמים , ובסעיף ד מוסיפים עוד פעם אחת , 86 ולכן צריך להוסיף 86 לתוצאה של התרגיל הפתור . בפעילות 2 עוסקים באלגוריתמים המקובלים לכפל ולחילוק מספרים גדולים . לתלמידים הזקוקים לכך אפשר להציע תרגול נוסף בעזרת מחולל התרגילים "פעולות במספרים טבעיים" הנמצא באתר של מטח : . http : // math . cet . ac . il / MathWorksheet / MathWorksheet 2 . aspx

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר