עמוד:7

הקווים המודגשים בין ספרת המאות לאלפים ובין ספרת מאות האלפים למיליונים מסמנים את המקומות ששמים בהם פסיק כדי להקל את קריאת המספר . לפני התחלת הפעילות מומלץ לדון בפירוק מספר שאחת מספרותיו או יותר היא . 0 בדיון יש להבהיר שהפירוקים האלה שקולים : 80 , 545 = 8 × 10 , 000 + 5 × 100 + 4 × 10 + 5 × 1 80 , 545 = 8 × 10 , 000 + 0 × 1 , 000 + 5 × 100 + 4 × 10 + 5 × 1 עמוד 8 בעמוד זה עוסקים במיקום מספרים על ישר המספרים . הפעילויות בעמוד זה חוזרות על המשמעות של ישר המספרים ועל הקשר בין ישר המספרים לקבוצת המספרים הטבעיים . לפני ביצוע המשימות אפשר לחזור על המאפיינים של ישר המספרים : בחירת קטע היחידה , מרווחים שווים בין השנתות , סימון המספרים על הישר בסדר נכון ( מספר קטן תמיד מסומן שמאלה ממספר גדול ממנו . ( לפני התחלת הפעילות בסעיפים השונים כדאי להמליץ לתלמידים לכתוב תחילה את המספרים החסרים בשנתות 'הגדולות . ' לדוגמה ( ישר ב בסעיף א : ( בסעיף א יש לסמן את מקומו של כל מספר נתון על הישרים השונים . מומלץ לכוון את התלמידים לבדוק בין אילו עשרות אלפים או מאות אלפים נמצא כל מספר ומהו ההפרש בין כל שני מספרים סמוכים על הישר ולפי זה יש לסמן את המספרים על הישר . בסעיף ב יש תיאורים שמתאים להם רק מספר אחד , למשל 'המספר שהעוקב לו הוא ( 40 , 000 ) , ' 40 , 001 ויש תיאורים שמתאימים להם מספרים שונים . לדוגמה : לתיאור 'מספר שספרת האלפים שלו היא ' 8 יש חמש אפשרויות לסימון מדויק על השנתות , ( 18 , 000 28 , 000 38 , 000 48 , 000 58 , 000 ) וכן יש אפשרויות רבות נוספות למספרים המתאימים לתיאור ואינם נמצאים בדיוק על השנתות , לדוגמה . 18 , 201 גם מספרים אלה יתקבלו כתשובות נכונות ואפשר לסמנם בערך בין השנתות המתאימות . בסעיף ד יש למצוא תחילה את התחום המבוקש , לדוגמה : ב'ענן' הימני תחום המספרים הוא בין 229 , 000 ל . 231 , 000 ולפיכך יתאים כל מספר הגדול מ 229 , 000 וקטן מ . 231 , 000 את התלמידים המתקדמים אפשר לשאול כמה מספרים מתאימים יש בסך הכל . עמוד 9 פעילות פתיחה כהקדמה לעמוד זה אפשר לשאול את התלמידים מה קורה כאשר משנים את ספרת העשרות או את ספרת המאות במספר ארבע ספרתי ושאלות דומות לזו . בפעילויות 11-9 התלמידים מתבקשים למצוא מהו הקשר בין שינוי ספרות במספר לבין שינוי גודל המספר . למשל , בפעילות 9 סעיף א - הגדלת ספרת המאות של המספר הנתון ב : 1 על התלמידים לזהות באיזו ספרה מדובר ולהבין איך השינוי משפיע על גודל המספר . ( 25 , 537 25 , 437 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר