עמוד:6

א . המבנה העשרוני של המספרים עד מיליון ( עמודים 11-6 בחוברת לתלמיד ) מטרת היחידה הראשונה בחוברת זו היא לחזק ולבסס את הנושא "המבנה העשרוני של מספרים גדולים מ " 10 , 000 ולהביא את התלמידים לידי שליטה בו . ואלה ההיבטים השונים של נושא זה : קריאה וכתיבה של מספרים גדולים מספר עוקב ומספר קודם פירוק מספר לפי המבנה העשרוני ישר המספרים סדרות בקפיצות שוות תובנה מספרית . עמוד 6 פעילות פתיחה כהקדמה לעמוד זה אפשר לכתוב על הלוח מספר גדול מ 10 , 000 ( ללא פסיקים ) ולבקש מהתלמידים לקרוא אותו . משימה זו תאלץ אותם לחלק את המספר בפסיקים אחרי כל שלוש ספרות החל מספרת היחידות . אפשר לשאול את התלמידים מהי ספרת המאות במספר ( או כל ספרה אחרת . ( אפשר לומר לתלמידים בעל פה מספר במילים ולבקש לכתוב אותו בספרות ואפשר גם להוסיף תנאי כלשהו למספר . התנאי יכול להיות קשור לגודל המספר ( מספר הספרות ) או לאחת הספרות ( גדולה מ , קטנה מ ) או לתכונות המספר ( זוגי , אי זוגי , מתחלק ב . ( 3 פעילויות 3-1 בעמוד זה עוסקות בקריאה ובכתיבה של מספרים טבעיים . בעמוד זה חוזרים על עקרון ערך המקום בכתיבת מספרים ועל שמות המקומות במספר . לאחר פעילות 1 אפשר לשאול את התלמידים מדוע נהוג לשים פסיק אחרי כל שלוש ספרות החל מספרת היחידות . הדיון בשאלה זו יזכיר לתלמידים את עקרונות המבנה העשרוני . בכתיבת המספר במילים יש לוודא שהתלמידים אינם שוכחים לכתוב את המילה אלף ( חמש מאות אלף ושש . ( בפעילות 3 התלמידים מתבקשים לכתוב מספרים בספרות המתאימים לתיאור מילולי . עמוד 7 בפעילות 4 עוסקים במציאת מספר עוקב ומספר קודם . אפשר להקדים לפעילות כמה דוגמאות של מספרים שקל למצוא להם מספר עוקב ומספר קודם כגון : 450 , 366 או . 32 , 930 יש להדגיש את הקשר בין מציאת מספר עוקב לבין פעולת חיבור של 1 ואת הקשר בין מציאת מספר קודם לבין פעולת חיסור של . 1 בפעילויות 6-5 עוסקים בפירוק מספרים לפי המבנה העשרוני : הערך של מספר שווה לסכום ערכי הספרות על פי מקומותיהן . תלמידים המתקשים בפירוק של מספרים גדולים יכולים להיעזר בטבלה של המבנה העשרוני :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר