עמוד:122

ד . בעיות לא שגרתיות ( בל"ש ) מטרת העיסוק בבעיות לא שגרתיות היא הפעלת אסטרטגיות מגוונות , התמקדות בתהליך הפתרון והרחבת נקודות המבט של התלמידים על נושאים , על מושגים ועל רעיונות מתמטיים . אוסף הבעיות המובאות כאן הוא מג ? ון ומאפשר לממש מטרות רבות . האוסף כולל : בעיות שמתאימים להן מגוון רחב של פתרונות : מבעיות שאין להן פתרון ועד בעיות שמתאימים להן פתרונות רבים בעיות המזמנות מיצוי אפשרויות , שבהן מומלץ לעודד חיפוש שיטתי של פתרונות בעיות המאפשרות מציאת חוקיות בעיות בנושאים שלא נלמדו בכיתה באופן ישיר ותפקידן לעודד ואת התלמידים לפתור באופן אינטואיטיבי בעיות המעודדות מציאת דרכי פתרון שונות . דרך העבודה המומלצת מומלץ שהתלמידים יפתרו את הבעיות האלה בקבוצה קטנה — דרך זו מאפשרת שיחה , התלבטות ועבודה משותפת . חשוב להתחיל את העיסוק בבעיה בפתיחה קצרה ובמהלכה לבדוק אם המושגים הנזכרים בבעיה ידועים לתלמידים ואם המשימה ברורה להם . לעתים כדאי לשאול את התלמידים שאלות הבהרה או להציג לפניהם בעיה אנלוגית לבעיה הנתונה כדי לשפוך אור על מורכבותה ( בפירוט הבעיות להלן נציג מבחר דרכי פתיחה מומלצות . ( רצוי לאפשר לתלמידים לעבוד בקבוצה באופן עצמאי ולפחות בשלב הראשון להקשיב לדרכים שבהן הם משתמשים בתחילת העבודה . לאחר מכן יצטמצם תפקיד המורה למעקב ( סמוי ) אחר המשך עבודתם של התלמידים . חשוב שלא לנסות לקצר את זמן התלבטותם , לאפשר להם להתנסות במגוון דרכי עבודה , לבקש מהם לנמק את הצעותיהם ולעודד אותם להתייעץ זה עם זה . חשוב לשים לב לתלמידים ש"נתקעים" ובעזרת שאלות מנחות לחלץ אותם מהמבוי הסתום שאליו נקלעו . מומלץ מאוד לערוך דיון כולל על דרכי העבודה , על פתרונות אפשריים ועל מסקנות או הכללות הנובעות מהם . בכל דיון אפשר להרחיב את תחומה של הבעיה בעזרת אסטרטגיה של " מה אם לא — " ? .... באסטרטגיה זו אפשר לשאול על כל אחד ממרכיבי הבעיה : מה יקרה אם נחליף נתון מסוים באחר ? איך ישפיע הדבר על פתרון הבעיה או על ההכללות הנובעות ממנה ? להלן נעסוק בנפרד בכל אחת מהבעיות . הצעה לפתיחת שיעור שמוצגת בו בעיית בל"ש לפני שהתלמידים מתחילים לפתור את הבעיה מומלץ לבקש מהם לספר את הסיפור שהבעיה עוסקת בו . כאשר התלמידים מספרים את הסיפור במילים שלהם , עליהם לשים לב לפרטים השונים ולתנאים המוצגים בבעיה ולזהות מה הם יכולים למצוא בקלות ועל מה יש צורך לבצע עבודה איטית יותר ושיטתית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר