עמוד:112

א . בעיות חזרה והרחבה - הכירו את רכבת ישראל יחידה זו משמשת חזרה על סוגים שונים של בעיות שנלמדו בכיתות קודמות ועוסקת כולה בנתונים אמיתיים הלקוחים מאתר האינטרנט של רכבת ישראל . הבעיות הן חד–שלביות פשוטות , אך את הנתונים שיש להשתמש בהם יש ללקט מתוך קטעי טקסט קצרים ( לדוגמה בעיות 2 , 1 ו ( 4– או מתוך נתונים בתוך טבלה ( ראו לדוגמה את הסעיפים השונים בבעיה . ( 5 יש גם בעיה מורכבת יותר ( בעיה ( 3 שבה התלמידים נדרשים להתבסס על מידע שהם מחפשים בעצמם באטלס גאוגרפי . בעיה זו היא אתגרית במיוחד והופעתה בתחילת הפרק יכולה להגביר את המוטיבציה של תלמידים מסוימים . ואולם יהיו תלמידים שלא יוכלו להתמודד עם בעיה כזאת בשלב מוקדם כל כך של הפרק , ועל המורה מוטלת המשימה לזהות תלמידים אלה ולהציע להם לדלג עליה בשלב זה ולחזור אליה לקראת סוף הלמידה בפרק . יחידה זו כוללת גם בעיות דו–שלביות מהסוגים שנלמדו בכיתה ד' ( לדוגמה מקצת מהסעיפים בבעיות 6 ו . ( 7– היחידה מסתיימת בשתי משימות של כתיבת בעיות בידי התלמידים ( עמוד , ( 131 האחרונה שבהן , משימה , 9 היא משימה קבוצתית . משימות אלה נועדו לחזק את יכולת התלמידים לשאול שאלות , לפתח התבוננות מתמטית בעולם שמסביבם ולקדם היבטים של יצירתיות בחשיבה מתמטית . הצעה לפעילות פתיחה לפני העבודה בפרק מומלץ להציג לפני התלמידים כמה בעיות פשוטות ( שלפתרונן משתמשים באחת מפעולות החשבון ) ובתהליך הפתרון לבקש מהם לציין ( בעל–פה ) מה הם הכינויים ( תיאורי הקבוצות ) של כל אחד מהמספרים שהם משתמשים בהם . חשוב שהתלמידים יתרגלו לבדוק אם הכינויים מתאימים לתהליך הפתרון כדי לוודא שהפתרון נעשה "בדרך הנכונה . " אין לדרוש מהתלמידים לרשום ליד כל מספר את הכינוי המתאים - זו טרחה גדולה מדי , ואולם בשיחה בעל–פה או בתהליך הפתרון יש להסב את תשומת לבם לחשיבות של בדיקת הכינויים . הערות לפעילויות שבחוברת לתלמיד עמוד 128 בעיה 3 מומלץ להביא לכיתה מפת ישראל שמופיעות בה קהיר ודמשק ולדון עם התלמידים על התוואי שבו הגיוני שתעבור הרכבת ועל דרך המדידה של אורך התוואי . חשוב לשים לב שבשלב זה אמנם לא למדו התלמידים לעבוד עם " קנה מידה , " אך אפשר להקדים את המאוחר באופן אינטואיטיבי . אפשר להראות לתלמידים היכן רשום במפה כמה מטרים במציאות שווים לסנטימטר אחד במפה , ובדרך זו אפשר לעזור להם לחשב את אורך התוואי . בעיה 3 מיועדת רק לכיתות או לתלמידים המסוגלים להתמודד אתה . אם מתעורר קושי אפשר לדלג על בעיה זו . עמוד 129 בעיה 5 בכל הסעיפים יש בעיות השוואה . בעיות מסוג זה נלמדו מכיתה ב' ואילך , והניסוחים של מצבי ההשוואה כבר מוכרים לתלמידים , ואולם כאן עובדים במספרים גדולים יותר . את התלמידים המתקשים בפתירת הבעיות אפשר להדריך בעזרת השאלות האלה : מהי הקבוצה הגדולה ? מהי הקבוצה הקטנה ? מה ההפרש בין הקבוצות ? בעזרת השאלות התלמידים מנתחים כל בעיה ומוצאים את התרגיל המתאים לה כאשר הם מסתמכים על הכלל הזה : סכומם של הקבוצה הקטנה וההפרש שווה לקבוצה הגדולה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר