עמוד:105

דירוג הקושי של בעיות דו שלביות המורכבות ממבנה חיבורי ( חיבור או חיסור ) וממבנה כפלי ( כפל או חילוק ) במחקר שעסק בניתוח הסוגים השונים של הבעיות ניתחו את דירוג הבעיות לפי רמת הקושי שלהן . נמצא שבעיות היררכיות ובעיות שלם משותף קלות יותר מבעיות חלק משותף . מרכיב נוסף המשפיע על דרגת הקושי של הבעיות הן הפעולות המעורבות בפתרון הבעיה : נמצא שבעיות שפותרים על ידי צירוף של הפעולות חיבור וכפל קלות מן הבעיות שפותרים על ידי צירוף של הפעולות חילוק וחיסור . ( בדרגת קושי בינונית נמצאות הבעיות שלפתרונן משתמשים בצירופים אחרים של פעולות , למשל חיבור וחילוק או כפל וחיסור ( . כל מצב מהמציאות אפשר לתאר במגוון דרכים ( כעושר השפה , ( וגם סדר המשפטים בתיאור יכול להיות מגוון . לפיכך במחקר שבחן את הקשר שבין סדר המאורעות בטקסט הנתון לבין סדר הפתרון נמצא שככל שסדר המשפטים המתאר את האירוע שונה יותר מסדר האיברים בתרגילים שפותרים בעזרתם את הבעיה - דרגת קושי של הבעיה גבוהה יותר . להלן דוגמאות ל21– הבעיות לפי הסדר שבו הן מתוארות בטבלה שבצד . 21 סוגים של בעיות דו–שלביות ( כפליות וחיבוריות ) . 1 שבט של תנועת נוער התארגן בקבוצות . בכל קבוצה היו 6 בנים ו4– בנות . בשבט היו 5 קבוצות . כמה ילדים היו בשבט ? . 2 בשבט של תנועת נוער היו 2 קבוצות של בנים ו3– קבוצות של בנות . בכל קבוצה היו 10 ילדים . כמה ילדים היו בשבט ? . 3 ילדי גן קיבלו 70 שתילים של נרקיסים וכלניות . בכל ערוגה הם שתלו 6 נרקיסים ו4– כלניות . בכמה ערוגות הם שתלו את השתילים שקיבלו ? . 4 ילדי גן קיבלו 70 שתילים של נרקיסים וכלניות . הם שתלו את הנרקיסים ב3– ערוגות , ואת הכלניות ב4– ערוגות . בכל ערוגה הם שתלו מספר שווה של שתילים . כמה שתילים הם שתלו בכל ערוגה ? . 5 למסיבה הביאו 30 בקבוקי משקה שהיו ארוזים ב5– ארגזים . מספר הבקבוקים בכל ארגז היה שווה . בכל ארגז היו 4 בקבוקי קולה והשאר בקבוקי מיץ . כמה בקבוקי מיץ היו בכל ארגז ? . 6 למסיבה הביאו 50 בקבוקי משקה . בכל ארגז היו 10 בקבוקים . ב2– ארגזים היו רק בקבוקי קולה , ובשאר הארגזים היו רק בקבוקי מיץ . בכמה ארגזים היו רק בקבוקי מיץ ? 21 סוגים של בעיות דו–שלביות שבהן בעיה אחת חיבורית ( חיבור או חיסור ) ובעיה אחת כפלית ( כפל או חילוק )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר