עמוד:89

3 שברים שווים על ישר המספרים א . מבקשים מהתלמידים לרשום את המספרים 1 , 0 ו2– על ישר מספרים כך שבקטע היחידה שלו יהיו 12 חלקים שווים : דיון 1 - היכן הנקודה המתאימה לשבר ? איך מצאתם ? 2 6 - היכן הנקודה המתאימה למספר ? 1 איך מצאתם ? 3 - מצאו עוד שנתות שמתאימים להם שברים שהמכנה שלהם אינו . 12 2 - האם מסורטטת שנת המתאימה למספר ? הסבירו ? 7 - הציעו חלוקה של קטע היחידה כך שלאחת השנתות יתאים 2 המספר . 7 - הציעו עוד חלוקה מתאימה . - ציינו שברים נוספים שהשנתות שלהן אינן מסורטטות על קטע היחידה הזה המחולק ל12– חלקים שווים . 1 - היכן נמצאת הנקודה המתאימה ל– ? 24 ב . משתמשים בישר שקטע היחידה שלו מחולק ל12– חלקים שווים . 0 1 2 מבקשים מהתלמידים להשלים סימנים מתאימים : < או > או .= דיון - מהו הסימן המתאים לכל זוג שברים ? איך ידעתם ? - איך אפשר להיעזר בישר המספרים כדי לבדוק את התשובות ? בפעילות זו יש להשתמש בישר המספרים המחיק המצורף לחוברת התלמיד ולמדריך זה . גם פעילות זו אנו ממליצים לא להשתמש במונחים " הרחבה" ו"צמצום" אלא ל"מחוק" בדמיון חלק מהשנתות . על ישר המספרים הזה קל לסמן בדיוק את הנקודות המתאימות לשברים שהמכנה שלהם הוא 3 , 4 , 6 , 12 ו . 2– את הנקודה המתאימה לשבר קשה 7 לסמן בדיוק על הישר הזה , כי 7 אינו גורם של . 12 בישרי מספרים שקטעי היחידה שלהם מחולקים ל7– או לכפולות שלו 28 , 21 , 14 ) וכן הלאה ) נוכל לסמן בדיוק את 2 הנקודות המתאימות לשבר . 7 1 הנקודה המתאימה לשבר נמצאת 1 24 באמצע המרחק בין 0 ל– . 12 בשלב הזה , שבו התלמידים לא למדו הרחבה וצמצום , אפשר שהם ייעזרו בישר מספרים או במלבן המחולק לחלקים שווים או בעיגול המחולק לחלקים שווים . ואולם בוודאי יהיו תלמידים שכבר יכירו 4 1 זהויות בין שברים , למשל . = 12 3 התלמידים יכולים להיעזר בישר המספרים על ידי סימון הנקודות המתאימות למספרים ובדיקה איזו מהן רחוקה יותר מהאפס . 1 בהשוואה הזאת : התלמידים 5 12 יכולים להיעזר בישר המספרים ולמצוא 1 3 1 1 3 1 ש– . = מכיוון ש– , < אז . < 5 12 5 4 12 4

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר