עמוד:62

4 חלוקת קטע יחידה לחלקים שווים בעזרת משבצות א . אומרים לתלמידים שעליהם לסרטט על דף משבצות שלושה ישרי מספרים שלכל אחד מהם קטע יחידה שגודלו אחר . מבקשים מהם לתכנן את הישרים כך : א . שיהיה אפשר לסמן על קווי המשבצות את הנקודות . 3 , 2 , 1 , 0 ב . שיהיה אפשר לסמן על קווי המשבצות שברים שהמכנה שלהם הוא . 3 דיון - כמה משבצות יש בין המספרים השלמים בסרטוט שלכם ? מדוע ? - אחרי שהתלמידים מסרטטים את ישרי המספרים : סמנו על כל אחד מישרי המספרים את הנקודות המתאימות 1 9 2 למספרים . 1 , , 3 3 3 5 - ¯‚ ?‡ סמנו על אחד מהישרים את הנקודה המתאימה למספר . 6 איך מצאתם ? ב . מבקשים מהתלמידים לסרטט ישר מספרים שגודל קטע היחידה שלו הוא 18 משבצות ולסמן עליו את הנקודות המתאימות למספרים 2 1 1 האלה : . , , 3 9 6 דיון - היכן סימנתם כל אחד מהשברים ? מדוע ? - אילו מספרים נוספים תוכלו לסמן על קווי המשבצות ? מדוע ? ג . מבקשים מהתלמידים לקחת את ישר המספרים המחיק המצורף לחוברת לתלמיד . דיון 2 3 1 - סמנו על הישר את המספרים , 2 , 1 , 1 , , , 0 כך 5 5 5 שלכל מספר תתאים שנת . - לכמה חלקים מחולק קטע היחידה ? - האם אפשר שמספר החלקים בקטע היחידה יהיה אחר ? - מה משותף למספר החלקים של קטעי היחידה השונים ? ד . מבקשים מהתלמידים לקחת את ישר המספרים המחיק המצורף לחוברת של התלמיד . דיון 4 1 1 - סמנו על הישר את המספרים , 1 , , , , 0 כך שלכל 5 2 5 מספר תתאים שנת . - לכמה חלקים מחולק קטע היחידה ? - האם אפשר שמספר החלקים בקטע היחידה יהיה אחר ? - מה משותף למספר החלקים של קטעי היחידה השונים ? כדי שנוכל לחלק כל קטע יחידה לשלושה חלקים שווים מומלץ שמספר המשבצות בין שנת לשנת של המספרים השלמים ( בין 0 ל , 1– בין 1 ל2– וכן הלאה ) יהיה כפולה של שלוש . אם יש מטול ושקף של נייר משובץ אנו ממליצים לסרטט את הצעות התלמידים על השקף . כאשר קטע היחידה מחולק לשלישים , 5 המספר צריך להיות באמצע הקטע 2 6 הנמצא בין הנקודה לנקודה . 1 3 בישר המספרים המחיק אפשר להשתמש בפעילויות נוספות ובכל פעם לקבוע קטע יחידה מתאים . כשמסרטטים ישר מספרים על דף חלק אפשר להיעזר בסימונים הנמצאים בשוליים של ישר המספרים המחיק לקביעת הגודל של קטע היחידה ולסימון השנתות . מספר החלקים של קטע היחידה צריך להיות כפולה משותפת ל2– ול . 5–

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר