עמוד:59

3 שברים על ישר המספרים א . מסרטטים על הלוח ישר מספרים שקטע היחידה שלו מחולק ל5– קטעים שווים ומסמנים עליו נקודות : דיון - מהם המספרים המתאימים לנקודות המסומנות על הישר ? איך מצאתם ? - איך קבעתם מהו המכנה של השבר ? - איך קבעתם את המונה של השבר ? - האם יש שם נוסף לנקודות המסומנות ? ב . מסרטטים על הלוח ישר מספרים שמסומנות עליו נקודות המתאימות למספרים שלמים : דיון 9 - בין אילו שני מספרים שלמים נמצא השבר ? איך מצאתם ? 5 4 - בין אילו שני מספרים שלמים נמצא השבר ? איך מצאתם ? 13 2 - בין אילו שני מספרים שלמים נמצא השבר ? איך מצאתם ? 6 - האם יש שברים נוספים בין המספרים השלמים 2 ו ? 3– הביאו דוגמאות . - מצאו שברים הנמצאים בין המספרים השלמים 3 ו . 4– 4 מראים לתלמידים כיצד אפשר לרשום זאת . דוגמה : . 2 < < 3 9 ג . מסרטטים על הלוח ישר מספרים שמסומנות עליו נקודות המתאימות למספרים שלמים , וכותבים לידו שברים שלכולם אותו מכנה " גדול , " 39 24 12 88 100 לדוגמה : . , , , , 40 40 40 40 40 דיון - בין אילו שני שלמים נמצא כל אחד מהשברים ? איך רושמים זאת ? - היכן בערך נמצאת הנקודה המתאימה לכל אחד מהשברים ? - האם בין השלמים 2 ו3– יש עוד שברים שהמכנה שלהם ? 40 מהם ? היכן בערך מקומם על הישר ? כשהתלמידים מוצאים שני שמות לאותה נקודה חשוב לרשום על הלוח 2 7 את השוויון , לדוגמה : . 1 = 5 5 את התלמידים המתקשים במציאת מקום השברים מומלץ לשאול שאלות מכוונות , לדוגמה : - מהם השברים שיש להם מכנים 9 שווים לזה של השבר והם מתאימים 4 למספרים השלמים 3 , 2 , 1 , 0 ו ? 4– מומלץ לסמן ( בערך ) את מקומותיהם של השברים על ישר המספרים . לאחר שמצאו התלמידים את מקומו ( בערך ) של כל שבר על הישר , מומלץ לוודא שהם מיקמו את המספרים בסדר הנכון בין השלמים . לדוגמה : מקומו של 21 השבר קרוב יותר לאמצע המרחק בין 39 40 0 ל , 1– ואילו מקומו של השבר קרוב 40 למספר . 1 רצוי להשתמש במונחים " קרוב ל , " 1– " בין 2 ל , " 3– " קרוב יותר ל " 3– וכדומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר