עמוד:56

ג . שברים על ישר המספרים יחידה ג ( עמודים 81-70 בחוברת לתלמיד ודפי רב–דף ( 13-8 הנושאים : משמעות השבר הפשוט כנקודה על ישר המספרים ; חזרה על עקרונות ישר המספרים ; מציאת נקודות המתאימות לשברים ולמספרים מעורבים על ישר המספרים ( במדויק ובערך ) אבזרים לתלמיד מקלות השברים ( ממארז האבזרים לכיתה ד' או מדף הגזירה שבסוף החוברת ) דף ישר המספרים המחיק המצורף לחוברת לתלמיד למורה מטול ושקף של נייר משבצות ( רצוי ) הקדמה ביחידה זו נלמדת משמעות השבר הפשוט כנקודה על ישר המספרים . בפעילות הראשונה התלמידים נעזרים במקלות השברים ומוצאים נקודות המתאימות לשברים על ישר מספרים שגודל קטע היחידה שלו הוא כגודל היחידה במקל השברים . לאחר מכן , בעקבות דיון על כך שאורכו של קטע היחידה הוא שרירותי , נעשה מעבר לישרי מספרים של קטעי היחידה שלהם יש אורכים שונים . בכל הישרים המופיעים בפרק כל קטעי היחידה של אותו ישר מחולקים למספר שווה של חלקים שווים . בדרך כלל התלמידים מתבקשים למצוא על ישר המספרים את מקומם של שברים שהמכנה שלהם מתאים למספר החלקים שאליו חולק קטע היחידה של אותו הישר . לעתים ישר המספרים מצויר על רקע של משבצות , ורקע זה יכול לעזור לתלמידים לחלק את קטע היחידה למספר חלקים שווים בהתאם לשבר שאותו יתבקשו לסמן על הישר ( למשל , בין שני מספרים שלמים יש 10 2 משבצות , והתלמידים צריכים למצוא נקודה המתאימה לשבר . ( 5 התלמידים מסמנים על ישרי המספרים שברים השווים למספרים שלמים ושברים שאינם מתאימים למספרים שלמים . כמו כן הם מסמנים על הישר מספרים מעורבים . ( המעבר משבר למספר מעורב ולהפך יילמד בפרק הבא , והתלמידים יוכלו להיעזר שם בישר המספרים ( . 1 מקומם של שברים על ישר המספרים א . בפעילויות 1 ו2– בעמוד 70 התלמידים מתבקשים לעבוד על דף ישרי המספרים המצורף בסוף החוברת לתלמיד . בפעילויות אלה משתמשים במקלות השברים . בפעילות 1 עובדים על צד א של דף ישרי המספרים . פותרים יחד עם התלמידים את סעיף א שבדף זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר