עמוד:43

ב . שברים ומספרים מעורבים - העמקה יחידה ב ( עמודים 66-56 בחוברת לתלמיד ודפי רב–דף ( 7-4 הנושאים : אינטגרציה בין משמעות השבר כחלק מיחידה לבין משמעות השבר כחלק מכמות , אומדן אבזרים לתלמיד בקבוקים או קופסאות קרטון שנפחם 1 ליטר ( רצוי שאחת הקופסאות תהיה של חלב ) למורה מקלות השברים ( ממארז האבזרים לכיתה ד' או מדף הגזירה שבסוף החוברת ) הקדמה ביחידה זו מעמיקים בנושאים שנלמדו בכיתה ד . ' הפעילויות עוסקות במשולב במשמעות השבר כחלק מיחידה ובמשמעות השבר כחלק מכמות . הפעילויות האינטגרטיביות של היחידה מעמתות בין השוואת שברים לבין השוואת כמויות המתאימות לשברים . לדוגמה : חצי גדול משליש , אבל חצי מ 12 , 000– שווה לשליש מ . 18 , 000– סיפור מסגרת על רפת ומחלבה מלווה את הפעילויות . גם ברפת וגם על המשאיות המובילות חלב למחלבה יש מכלים שמאחסנים בהם את החלב וכן מדים המראים את כמות החלב ביחס למכל כולו . יחידת המידה שמשתמשים בה היא ליטר . ( הנושא " נפחים" נלמד בכיתות קודמות , ועל הבהרת יחידת המידה " ליטר" אנו חוזרים בפעילות הפתיחה שלהלן ( . בשונה מפרקי כיתה ד' ( שברים - חלק א , שברים - חלק ב ) שבהם השתמשו התלמידים במקלות שברים מוחשיים , כאן הכוונה היא לנסות להביא את התלמידים ליכולת לדמיין אותם . קצב ההשתחררות מהאבזרים יהיה שונה כמובן מתלמיד לתלמיד . דבר נוסף השונה מכיתה ד' הוא שבפרק הנוכחי , כאשר עוסקים במציאת חלק מכמות , עוסקים במספרים גדולים מאלה שעסקו בהם התלמידים בשנה הקודמת . בחרנו מספרים נוחים לחישוב , והם מתאימים לנתונים אמיתיים מהסביבה . 1 אומדן כמויות ביחידת המידה ליטר א . פעילות פתיחה מספרים לתלמידים : בקיבוצים ובמושבים שונים בארץ יש רפתות . בעלי הרפתות חולבים את הפרות כמה פעמים ביום ומאכסנים את החלב בתנאי קירור מתאימים במכל גדול הנמצא ברפת . פעם ביום או פעם ביומיים מגיעה לרפת משאית ובה מכל שאליו שואבים את החלב מהמכל של הרפת . המשאית מובילה אל המחלבה את החלב שאספה מכמה רפתות . במחלבה מייצרים מחלב זה חלב לשתייה , גבינות , חמאה ושאר מוצרי חלב . ב . מספרים לתלמידים שנפח נוזלים נהוג למדוד בליטרים , ומראים להם מכלים המיועדים להכיל ליטר אחד ( בלי לומר מהו נפחם . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר