עמוד:3

למשפחה , חוברת זו היא הראשונה מתוך שלוש חוברות העוסקות במספרים עד . 10 , 000 במהלך הלימוד בחוברות יכירו התלמידים את המספרים ואת המבנה העשרוני שלהם ויתחילו ללמוד חיבור וחיסור במספרים האלה . ההתמקדות בחוברת זו היא במספרים עד . 1 , 000 הנושא המבנה העשרוני הוא נושא קל להבנה לנו , הבוגרים , אך אינו מובן מאליו לילדים צעירים . מדוע נושא זה קשה להבנה ? נבדוק , לדוגמה , את המספר . 324 המספר 324 אינו רק שם של מספר הנמצא די רחוק ממאה או ממאתיים על ישר המספרים . כל אחת מהספרות המרכיבות את המספר 324 מייצגת ערך שונה - הספרה 3 מייצגת , 300 הספרה 2 מייצגת , 20 והספרה 4 מייצגת , 4 והצירוף של הספרות מייצג את סכום הערכים של כל הספרות על פי מקומן במספר : 324 כיצד בחרנו להביא את התלמידים לידי הבנת המבנה העשרוני ? רוב הפעילויות בחוברת זו קשורות לסיפור מסגרת על מפעל עוגיות . הסיפור עוסק באירועים שונים הקשורים למפעל ומשמש מעין "עולם" שאותו יחקרו התלמידים . באמצעות "עולם" זה הם יגיעו בהדרגה לידי הכללות מתמטיות והיכרות עם המבנה העשרוני . בשלבים הראשונים של הלמידה יכירו התלמידים אריזות בגדלים שונים וישתמשו בידע הקודם שלהם בכפל וחילוק כדי לבדוק אילו כמויות אפשר לספק באריזות האלה ובאילו דרכים הן יכולות להיארז . דוגמה לבעיה : במפעל העוגיות יש אריזות של 25 עוגיות , אריזות של 20 עוגיות ואריזות של 10 עוגיות . לחנות המפעל הגיעו שתי הזמנות - האחת של 370 עוגיות והאחרת של 307 עוגיות . האם אפשר לספק את ההזמנות באריזות האלה ? דוגמה לפתרון הבעיה : אי-אפשר לספק 307 עוגיות באריזות האלה . לעומת זאת אפשר לספק 370 עוגיות בכמה דרכים . דוגמה לדרך אחת : משתמשים בשמונה אריזות של 25 עוגיות , בחמש אריזות של 20 עוגיות ובשבע אריזות של 10 עוגיות . מאוחר יותר יגיעו התלמידים לידי מסקנה שכדאי שיהיו במפעל שלושה סוגי אריזות : אריזות של 100 עוגיות , של 10 עוגיות ושל עוגייה אחת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר