עמוד:70

ישראל רשל היה כבן , 20 כשהצטרף למאבק , והיה מסורב עלייה . השיר " כחול ולבן " שכתב אז , הפך להמנון המאבק ולאחד מסמליו . בהמשך זכה רשל לעלות לישראל , והשיר שלו התפרסם מאוד גם בארץ . היום רשל הוא שליח הסוכנות היהודית באודסה ועוסק בעלייה של יהודים לישראל . הצעה לפעילות : לומדים על הביטוי " כחול-לבן " – צבעי הדגל כסמל של ישראל השתלבו גם בשפה העברית . כשמשתמשים בצירוף המילים " כחול-לבן " מתכוונים למשהו ישראלי . התלמידים ישלימו את המשפטים : . 1 כאשר בטלוויזיה מעודדים אותנו לקנות מוצרים מתוצרת כחול-לבן , הכוונה היא ש . 2   ... כאשר בתחרות סרטים הזוכה הוא סרט כחול-לבן , הכוונה היא שהסרט הוא . 3   ... כאשר עיתונאים מדווחים שיש סיכוי למצוא גז כחול-לבן , הכוונה היא שהגז נמצא בשטח של ...   . 4 כאשר עיתונאים מראיינים ישראלים , שפיתחו תוכנת מחשב חדשה שנמכרת בעולם , הם יכתבו על " תוכנה כחול-לבן , " והכוונה היא שזה הישג ...   . 5 כאשר מדענית ישראלית מגלה תגלית מדעית , מדווחים על תגלית כחול-לבן , והכוונה היא ש ... עמ עמ עמ – 128 128 128 ''' בפעילויות 6-5 עוסקים בסמלים . בפעילות 6 מבחינים בין סמלים חזותיים לבין סמלים מילוליים . שם המדינה , " ישראל , " הוא סמל מילולי , שמייצג אותה . סמל מילולי יכול להיות מורכב ממילה אחת או יותר . סמלים מילוליים רשמיים נוספים , שמייצגים את ישראל , הם ההמנון הלאומי " התקווה " ומגילת העצמאות . קטע מתוך המגילה נמצא בטקסט המידע " והשם הנבחר הוא ... "ישראל . " !" הצעה לפעילות : שפה של סמלים – כשמבינים סמל חזותי או מילולי , מתרגמים אותו ( בראש ) למשפט , שמזכיר לנו מה ה ? סכם שהסמל מייצג . דוגמה : צבע מסוים מייצג מועדון ספורט . כשאוהד של הקבוצה מגיע למשחק , כשלצווארו צעיף בצבע זה , הוא משתמש בסמל מ ? סכם , כדי לבטא רגש של אהדה לקבוצתו , וכדי לומר ( בלי מילים : ( " אני שייך לאוהדי הקבוצה . " להבין סמלים ולדעת להשתמש בהם , זה כמו להבין שפה ולהשתמש בה . א . אפשר לשאול : מה קורה כשאדם מגיע למקום חדש , והוא אינו מכיר את הסמלים שלו ? תנו דוגמות . ב . אפשר להתייחס לפעלים " לסמל , " " לשקף , " " לייצג " ולמשמעות שלהם .  

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר