עמוד:10

מבנה פרק נושא בכל פרק בספר התלמידים פוגשים מגוון טקסטים בנושא תוכן אחד . הטקסטים שייכים לסוגות שונות ולעולמות שיח שונים . התלמידים קוראים את הטקסטים , והפעילויות מכוונות אותם לשיחה על הטקסטים , להתמודדות עם התוכן ועם המבנה שלהם , להעשרת אוצר המילים , ולכתיבה בעקבות הטקסטים . התצלומים והאיורים המלווים את הטקסטים , מוסיפים טקסטים חזותיים , ובהם – המחשה וצבע . לכל פרק נושא בספר יש מבנה קבוע : שער גרפי – כל פרק נפתח בשער המשתרע על עמוד כפול , ובו טקסט חזותי – תצלומים ואיורים וכן טקסט ספרותי קצר , המהווה פתיח ספרותי לפרק . השער יכול לשמש בסיס לשיחת פתיחה בכיתה , ולהעלאת השערות בדבר התוכן של הפרק . פתיח – בשער שובץ טקסט ספרותי קצר , המתאים לנושא הפרק : שיר , מדרש , פתגם וכדומה . הפתיח יוצר אווירה מתאימה לעיסוק בנושא של הפרק , ונותן לגיטימציה ליהנות מיופיו של הטקסט מבלי לנתחו . בדרך כלל , לפתיח הספרותי אין פעילויות . הפתיח עשוי לזמן : עיסוק באוצר מילים הקשור לנושא , קריינות , שיחה / דיון , עבודה יצירתית ( איור , ( וכן איסוף טקסטים כתובים וחזותיים שעוסקים באותו הנושא . " לפני שמתחילים – " ... ההקדמה מגלה לתלמידים את ההקשר של הטקסטים בפרק . בהקדמה משיימים את הסוגה של כל טקסט , וכך גם בהמשך – בקריאת הטקסטים . הטקסטים – בכל פרק טקסטים מסוגות שונות , אך בכל פרק לומדים בצורה מעמיקה רק סוגה אחת . פירוט הסוגות הנלמדות ראו בעמ ' . 83 הטקסטים והנושאים נבחרו לפי הקריטריונים האלה : עניין ורלבנטיות לתלמידים , התאמה לגיל התלמידים , הסוגה הנלמדת , מבנה שקוף של הסוגה , אורך הטקסט , ערכיות ( הנחלת ערכים רצויים , ( התאמה ללוח השנה ( חגים ) ולתכנית הבית-ספרית , וכן פוטנציאל לעבודה על הבנה , על הבעה , על אוצר מילים ועל לשון . בפתח כל טקסט ניתנה הכללה קצרה על מאפייני הסוגה . חלק מן הטקסטים הם אותנטיים ומובאים בשלמותם , וחלק מהם מעובדים . לכולם ניתן עיצוב גרפי המתאים למוסכמות הסוגה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר